Bruktbil: Mazda 626 - Sikker som banken

Den er ikke moderne og spennende, ikke ruster den, ogt den går nærmest av seg selv. Mazda 626 er et av de tryggeste kjøpene man kan gjøre på bruktbilmarkedet.

Sedan, kombi, coupe og stasjonsvogn er karosseriene som 626 ble levert med. På utstyrssiden er LX den minst utstyrte versjonen mens GLX var bilen for mennesker som forventet flere knapper å trykke på.

De fleste motoroene hadde basis i en velprøvet toliter med fire sylindre. Basismotoren hadde 90 hester og to ventiler per sylinder. En utgave med fire ventiler per sylinder var også tilgjengelig, denne hadde en ytelse på 140 hestekrefter. Foruten disse to variantene finnes en 2,2 liter med 116 hester.

Vanlige feil og mangler

Graverende feil finner man knapt på Mazda 626, de vanligste feilene er stort sett bagateller. Rust er ikke spesielt utbredt, men sjekk eksosanlegg, kanaler og karosseriplater på utsatte områder. På kombimodellen kan man finne fukt i bagasjerommet. Noen stor fare for rust er det ikke, men sjekk at det er tørt.

Andre bagateller er korrosjon på kabelforbindelser, kondens på innsiden av blinklysene foran og ødelagte gummilister. Lokket på midtkonsollen mellom forsetene har også en tendens til å bli slarkete.

Historikk

Den andre generasjonen av Mazda 626 med forhjulstrekk ble introdusert mot slutten av 1987. Bilen var ikke akkurat noen revolusjon, teknikken var velprøvd og kjent. Designerne hadde heller ikke boltret seg, konservativt og lite spennende var det, selv på den tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Snaue to år etter at sedan, coupe og kombimodellen ble lansert kom stasjonsvognen i 1989. Av akademisk interesse kan vi også nevne at coupe modellen kunne leveres med firehjulsstyring. Nøyaktig ett år etter kom bilen med en lett ansiktsløftning, samtidig kunne biler med 2.2 liters motoren leveres med firehjulstrekk.

Deretter ble bilen produsert uforandret frem til den ble erstattet i 1992. Da kom etterfølgeren, teknikken var fortsatt konservativ men linjene var mykere og rundere. Stasjonsvognen forble i produksjon helt til 1997, da dagens modell ble introdusert.

Konklusjon

Noen spennende bil er Mazda 626 ikke, men den får transportert deg fra A til B uten nykker. Den går og går, rust biter ikke på den og de store feilene må man bruke lupe for å finne. Vær allikevel litt forsiktig med biler som er produsert før 1988 og har automatgear, disse har en noe høyerer frekvens på nødstoppstatistikkene.

Mazda 626 som bruktbil er et trygt kjøp, de fleste bilene - dersom de har fulgt serviceintervallene- er bra biler. Det skal mye til før man trår feil her.