Bruktbil: Hyundai Elantra -- Mellomklasse til minipris?

Hyundai er koreansk, og det profiterer du som bruktbilkjøper på - i alle fall prismessig. Men holder kvaliteten mål?

Hyundai Elantra er romslig nok til å frakte en familie på fire, den er praktisk, har mye utstyr og er billig i drift. Hyundai Elantra er med andre ord en vaskeekte familiebil - noe spesielt stasjonsvognen beviser til det fulle.

At Elantra ikke er noen gateracer bevises vel også av motorene, men 1,6-literen med 116 hester burde være tilstrekkelig for de langt fleste av oss - selv om 1,8-literen med 128 hester gir enda mer effekt. Minst er 1,5-literen som ble introdusert i 1997. Ytelsen på denne motoren var 90 hestekrefter.

Dette er feilene

Karosseri: - Rust er normalt ikke noe problem
- Dårlig kontakt i baklyktene
Motor: - Utett kjølesystem
- Defekt vannpumpe
- Slitt registerreim (skal skiftes hver 60.000 km)
- Slitt synkonisering i girkassen
Diverse: - Slitte bremser
- Slitte dekk (eldre utgaver og lang kjørelengde)

Historikk

1995: - Elantra introduseres med 1,6 og 1,8-liters motorer.
1997: - Ny bensinmotor med 1,5-liters slagvolum og 90 hk lanseres.
1998: - Facelift, med nye front og nye baklys.

Konklusjon

Dersom prestisje ikke er det som betyr mest for deg kan en Hyundai Elantra være et godt bruktbil valg - ikke minst fordi prisene er lavere enn hva de er på mange av konkurrentene. Et råd er likevel å ta seg bryet med å undersøke litt, erfaringsmessig er det nemlig store prisvariasjoner på Elantra her til lands.

Mekanisk er Elantra relativt solide, men undersøk om registerreimen har blitt skiftet. Dersom du hører skraping eller ulyder fra girkassen bør du dessuten være på vakt, som oftest betyr det at synkroniseringsringene i girkassen er slitte. Kommer du over en slik bil bør du gå videre til neste, dersom selger ikke er villig til å gi en kraftig prisreduksjon.

Tester av Hyundai Elantra på DinSide Bil

  • Test av Hyundai Elantra