Bruktbil: Hyundai Accent - Brukte kvaliteter

Er billig synonymt med dårlig, og er Hyundai Accent noe alternativ som bruktbil? Dårlig er den i allefall ikke, men den er billig - og de store feilene ser ikke ut til å plage denne lille krabaten nevneverdig.

Først kom Pony - så kom Accent, og med den kom Hyundais suksess på det norske marked. Langt mer moderne enn Pony, bedre, og med et design som gjorde at den stakk seg frem i den endeløse køen av småbiler. Tøffest er kombikupeen, mens sedanen blir litt mer traust.

På motorsiden finner vi firesylindrede 1,3 og 1,5-litere. Avhengig av karosseri svinger ytelsen på 1,3 literen mellom 75 og 82 hestekrefter, mens den største motoren tilgodeser føreren med 90 hester.

Dette er feilene

Motor:- Batteriet defekt
- Porøse tenningskabler
- Oljelekkasje fra gearkasse
Karosseri:- Undersøk rust, spesielt i kanalene
Diverse:- Lekkasje fra styring
- Slitt vindusviskermotor
- Dårlige bremser

Dette er historien

1994:- Hyundai Pony erstattes av Accent med 1,3 og 1,5 liters motorer
1995:- Accent kombi introduseres
1997:- Accent blir oppgradert. Kjennetegn -bredere åpning i grillen.
I dag:- Accent er fortsatt i produksjon. Billigste er Accent 1.3 LS Special til 126.950 kroner, dyrest er 1.3 GLS Aut.

Konklusjon

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

De store feilene finner man foreløpig ikke på Accent, og det er heller ikke grunn til å tro at de kommer. Teknikken er ikke alt for avansert og motorene er stort sett solide; mesteparten av teknikken er dessuten arvet fra erkepålitelige Mitsubishi. Men før du undertegner noe som helst bør du være ekstra påpasselig med å undersøke at alt fungerer som det skal og at ikke rusten er i ferd med å spise opp ditt tilkommende glis.