Bruktbil: Honda Civic -- solid sjarmør

Honda Civic er ingen praktisk bil, i alle fall ikke dersom du sammenlikner den med enkelte konkurrenter. Til det er plassen i minste laget. Men Civic er så absolutt et alternativ som en nummer to bil - og et robust sådan.

Honda Civic ser man oftest som combi-kupe, men det er langt fra det eneste karosserialternativet bilen har væt tilbudt med. For Honda har solgt Civic både som sedan, stasjonsvogn (Shuttle) og som coupe (CRX).

Under panseret har også utvalget vært bra, og motorene likeså. Ofte trives de når turtallet stiger, og det er ikke tvil om at de nok har bidratt til at Civic har fått et litt sportslig preg over seg. Mest vanlig å finne under panseret er de mindre bensinmotorene med ytelser på omlag 90 hester, men også kraftige motorer med varable ventiltider (VTEC) har vært tilgjengelig. "Verst" i så måte er 1,6-literen som yter 160 hestekrefter og sørger for at Civic mer blir en landeveisrakett enn en utpreget småbil.

Honda Civic har forhjulsdrift, men stasjonsvognsutgaven - Shuttle - har vært tilbudt med firehjulsdrift.

Vanlige feil og mangler

Motor:- Sprukne fordelerlokk.
- Spenningsmekanismen for registerreimen defekt.
- Oljelekkasje fra motor og girkasse.
- Slitt eller defekt drivstoffpumpe.
- Feil justert tenning.
Karosseri:- Noe rust på eldre utgaver. Sjekk jekkfester, bakskjermer og gulv spesielt nøye.
Diverse:- Korrosjon på reflektoren i frontlyktene.
- Slitasje i hjuloppheng.

Historikk

1984:- Ny Civic avdukes, og vekker oppsikt med sitt spesielle design.
1988:- Modellen som vi omtaler her lanseres.
1992:- Modellskifte og nytt design.
1996:- Dagens modell lanseres.

Konklusjon

Det er ikke noe stort sjansespill å kjøpe en brukt Honda Civic, men det forutsetter at du gjør hjemmeleksen din og sjekker at bilen har en komplett servicehistorie. Undersøk også de eldre utgavene for rust, samtidig som du er litt påpasselig dersom du ser på de motorsterke variantene. Spesielt utgavene med VTEC, er ofte hardt kjørt - og selv om motoren er bygd for turtall er det ikke noen tvil om at mye kjøring på høyt turtall sliter.