Bruktbil: Galant - Ugalant, men bra

Solid og gjennomprøvet teknikk var viktigere enn høy fancy-faktor da Mitsubishi konstruerte Galant. Derfor er da også Mitsubishi Galant fra årgangen 1993 til 1996 solide og gode bruktbilkjøp.

Spesielt spennendende er Mitsubishi Galant ikke, men den tilbyr en høy grad av komfort og den er rommelig. Da bilen ble lansert i 1993 var den tilgjengelig i to ulike karosserivarianter, sedan og kombi-kupe. Under panseret var det mest vanlig å finne enten en 1,8-liters motor med 126 hester eller den større to-literen med 137 hestekrefter. Foruten disse to motorene ble Mitsubishi Galant levert med en to-liters V6 motor med 150 hestekrefter, og en turbo diesel med to-liters slagvolum og 90 hestekrefter.

Galant kunne også leveres med firehjulsdrift.

Dette er feilene

Motor:- Solide, men pass på at tannreimen er skiftet dersom bilen har passert 90.000 kilometer
Karosseri:- Lite rust
- Se etter skrammer på de lakkerte støtfangerne
Diverse:- Løse tetningslister rundt dørene
- Rust i bakre eksospotte

Dette er historien

1993:- Femte generasjon Galant introduseres som sedan og kombi-kupe.
1996:- Produksjonen av femte generasjon stoppes og erstattes av dagens modell. 

Konklusjon

Som bruktbil er Mitsubishi Galant med andre ord ett godt kjøp. Bilene er solide, har få feil og mangler samtidig som bruktibilens verste fiende - rusten - holder seg unna. Det eneste du bør passe ekstra godt på er at tannreimene er skiftet dersom bilen har passert 90.000 kilometer.

Begge bensinmotorene, og naturligvis V6eren, sørger for at Galanten har krefter nok, men dieselmotoren kan nok bli litt i slappeste laget. Spesielt dersom du har planer om å kjøre mye med full bil. På bruktmarkedet skal det være mulig å få tak i en pent brukt utgave fra 150.000 kroner og oppover.

Artikkelen fortsetter under annonsen