Bruktbil: Ford Scorpio - Storbil med særpreg

I 1985 ble Ford Scorpio lansert. Med modig design og blokkeringsfrie bremser som standard skulle den være Ford sitt våpen i kampen om storbilkjøpernes gunst.

Vi skrev 1985, den gangen man fortsatt lærte å pumpebremse på trafikkskolen - og det året Ford utstyrte den første bil noensinne med den blokkeringsfrie superbremsen som standard. Men Ford angrep tingene i litt feil rekkefølge, for i storbilsklassen skulle man enten ha sedan eller stasjonsvogn - og Ford lanserte en kombikupe. Senere kom imidlertid Scorpio både som sedan og stasjonsvogn, men da hadde nyhetens interesse dabbet av.

Under panseret på Scorpio fantes det en rekke forskjellige motorer, både som firesylindrede rekkemotorer og som mer sofistikerte V6ere. Diesel fantes også.

Dette er feilene

Motor:- Slitte tannreimer
- Oljelekkasjer
- Vannlekkasjer
- Defekt vannpumpe
Karosseri:- Lite rust
- Porøse tetningslister
- Defekte eller slitte dørlåser
Diverse:- Slitt synkronisering i gearkasse

Dette er historien

1985:- Ford introduserer Scorpio. Scorpio 4x4 kommer mot slutten av året.
1986:- Introduksjonen av Scorpio 2,5 turbo Diesel med 115 hester.
1987:- Nok en ny motor lanseres, denne gangen er det en 2,8-liters V6 med 145 hester.
1989:- Firesylindret to-liters bensinmotor med 120 hester finner veien til Scorpio.
1990:- Ford introduserer den etterlengtede Ford Scorpio sedan.
1992:- Stasjonsvognsutgaven kommer sammen med en generell oppgradering. Ny V6 motor med 2,9-liters slagvolum, 24 ventiler og 195 hester.
1995:- Den første generasjonen Scorpio erstattes av andre generasjon.

Konklusjon

De første utgavene av Scorpio finnes i dag som bruktbiler fra drøye 40.000 kroner og oppover. Derfor kan Scorpio godt være et alternativ dersom du er på utkikk etter en stor bil og ikke er villig til å betale all verden.

Brukte Scorpioer er dessuten ikke belemret med de store og alvorlige feilene, men du bør tenke deg om to ganger dersom bilen har gått langt og tannreimene ikke har vært skiftet. Ryker de kan du risikere motorskader.

Selv om Scorpio ikke har ord på seg for å ruste bør du dessuten ta en ekstra god titt på kanaler, hjulbuer og bærende konstruksjoner før du slår til. Prøv også at alt det elektriske fungerer, og ta en bremseprøve for å sjekke om de blokkeringsfrie bremsene er i orden. Dersom bremsepedalen pulserer og det bråker ved maksimal oppbremsing er alt i orden.