Bruktbil: Ford Scorpio - Smilet som stivnet

Ford begynte for alvor å slå spiker i kista i 1995. Vantro Ford-kunder sperret øynene opp når de så Scorpio for første gang. Men er Scorpio like dårlig som den er stygg?

Ford har en lang tradisjon i å lage store og luksuriøse sedaner. For hvem husker vel ikke Granada, hedret og æret som den var i mange år? Men selv Granada ble gammel, sliten og umoderne, og med nytt navn, forandret design og ny teknikk, blant annet blokkeringsfrie bremser, stod Scorpio på startstreken. Problemet med Scorpio var bare at den snublet så ettertrykkelig, og skrubbsårene syntes aldri å ville gro. For Ford sine kunder ville ha sedan og stasjonsvogn når de skulle kjøre stor bil - ikke kombikupe som Scorpio var. Men i 1990 kom sedanen, to år etter kom stasjonsvognen – og så kom bilen vi omtaler her.

Året var 1995, og blide Ford-eiere hadde knapt samlet seg etter sjokket om at arvtakeren etter Granada kun ble levert som kombikupe de første årene, før de igjen ble mo i knærne, tørre i munnen og stive i blikket. Denne gangen var det mildt sagt uvanlige designet som uroet sindige Ford kunder.

Under panseret var det derimot ikke det store forandringene å finne. Velkjente og robuste fire og sekssylindrede motorer gjemte seg her. Minst var 2 literen på 115 hester, mens 2,9 literen på 207 hester var størst. En dieselmotor på 2.5 liter og 115 hestekrefter fantes også.

Dette er feilene

Motor:- Oljelekkasjer fra motor, gearkasse og differensial.
- Defekt generator.
- Utett toppakning (Diesel).
Karosseri:- Lite rust, men pass på kanaler.
- Defekte reflektorer i hovedlys.
- Vindstøy fra fordørene.
Diverse:- Slitte dekk
- Slitte bremseskiver og bremsebelegg
- Problemer med sentrallås
- Problemer med klimaanlegg
- Hør etter ulelyder fra differensial og gearkasse (ulelyder tyder på sterk slitasje!!)

Dette er historien

1995:Andre generasjon av Scorpio introduseres som sedan og stasjonsvogn.
1996:Ny 2,3-liters bensinmotor med 147 hestekrefter, og 2,5 liter diesel med 125 Hk.
1998:Produksjonen av Scorpio instilles.

Konklusjon

Er bilen med de store øynene og det brede smilet så et godt kjøp som brukt? Svaret må utvilsomt være JA. Scorpio er nemlig solid, komfortabel og har plass i massevis. Viktigst er likevel verditapet, som har vært ganske stort. De største utgavene, med 2,9-liters motor, har falt med opptil 150.000 kroner det første året. Også på de mer ordinære Scorpioene har verditapet vært relativt stort. Ford Scorpio 2.3 Ghia falt snaue 70.000 kroner første registreringsår. Derfor får du mye bil for pengene i en Scorpio.

Spørsmålet blir bare om du orker å ha en bil som smiler til deg hver gang du går forbi.