Bruktbil: Ford Fiesta - Rommelig småbil

Ford var den første bilfabrikken som begynte med produksjon på samlebånd. De var også først ute med å tilby ABS-bremser og kollisjonspute for føreren som ekstrautstyr i småbilsklassen. Er dette alene godt nok til at man bør anskaffe seg en brukt Fiesta?

Ford Fiesta er en småbil som utelukkende har blitt levert med kombikarosseri. Valget har begrenset seg til tre eller fem dører. Utstyrsnivåene er ikke mange, men spesialmodeller har forekommet rett som det er. Fun og Family er to eksempler på kampanjemodeller med særeget utstyrsnivå.

Samtlige Fiestamotorer er firesylindrede. Den minste er på 1.1 liter og femti hester, mens en 1.8 liter med 16 ventiler og 130 hester var den sterkeste, den finnes kun på de sportslige XR2-modellene. En dieselmotor var det også mulig å finne under panseret på Fiesta - seksti hester fra 1.8 liters slagvolum er denne motorens nøkkeltall.

Vanlige feil og mangler

Tidligere modeller av Ford Fiesta hadde ord på seg for å ruste, det ble rettet opp da den Fiesta ble lansert i ny versjon i 1989. Man kan likevel ikke helt avskrive muligheten for at å finne rust på bilen. Sjekk nøye alle sammenføyninger, sveisepunkter, dører og bærende konstruksjoner. Også under mattene i interiøret og bagasjerommet kan rust forekomme.

Andre problemer man kan finne på Ford Fiesta er av mekanisk karakter. Gearkasser som skraper ved opp- og nedgearing tyder på at synkroniseringsringene er slitte. Enkelte biler sliter også med defekte vann- og drivstoffpumper. På andre biler kan starteren og dynamoen være gåen.

Løse forgassere er et annet problem, det er også utslitte clutcher og elektronikkontakter som har oksydert, men dette er feil som forekommer nokså sjelden. Sjekk også hjullagrene, spesielt på bakakselen. Dieselutgaven av Fiesta kan dessuten ha problemer med dieselpumpen.

Historikk

Ford Fiesta har vært produsert helt siden 1976, bortsett fra noen små forandringer på bilens utseende skjedde det ikke så mye i de tretten årene til den neste generasjonen av Fiesta kom. Den ble presentert da 1989 bare var noen måneder gammelt. Sammenliknet med forgjengeren hadde det skjedd mye med bilen. Blant annet var Fiesta den eneste småbilen som kunne leveres med ABS-bremser.

Året etter ble Fiesta 1.1 tilbudt med trinnløs automatisk gearkasse, og samtlige modeller fikk større bensintank. Større ble også bagasjeplassen og det ble mulig å få sin Fiesta med fem dører.

Dieselmotoren ble introdusert mot slutten av 1990, mens en ny bensinmotor på 1.3 liter ble introdusert et drøyt halvt år etter. I 1992 ble bilen igjen satt under behandling av sminkøsene hos Ford, noen enkle forbedringer ble gjort på mekanikken. OL-året 1994 gikk heller ikke upåaktet hen hos Ford, det medførte nok en tur innom fabrikkens skjønnhetsavdeling. Kollisjonspute for føreren ble også standard i -94.
Dagens modell ble introdusert i 1996.

Konklusjon

Ford Fiesta er en av de småbilene som, sammenliknet med andre fra den samme tiden, har best plass. Men så er den da ogsåer noe dyrere enn for eksempel Opel Corsa med tilsvarende motor og utstyr.

Det beste kjøpene er biler som har ABS-bremser, kollisjonspute og servostyring. Bruker du bilen mye i byen er servoen nesten påkrevet, uten blir styringen tung - faktisk så tung at det innskrenker bilens manøvreringsevne.

Prøv også å styr unna bilene med den minste motoren, har du full bil blir den for daff. Et bedre valg er biler med motorer på 1.3 liters slagvolum.