Ford Escort er Ford sitt bidrag i kompaktklassen. Foto: Jan Harry Svendsen
Ford Escort er Ford sitt bidrag i kompaktklassen. Foto: Jan Harry SvendsenVis mer

Bruktbil: Ford Escort - Nær toppen

Escort er et navn som klinger godt i ørene til motorsport-interesserte. I første rekke er likevel bilen en typisk familiebil på godt og vondt.

Og fleksibiliteten gjenspeiles i karosserivariantene sedan, stasjonsvogn 3-dørs kombi og femdørs kombi.
Noe av det som er bra med Escort er at det er mulig å skreddersy en bil som passer akkurat til deg og ditt bruk. Ett uttall av karosserivarianter og ikke minst motorer til å flytte på karosseriene sørger for det.

Ikke mange biler har en spennvidde fra 60 til 220 hestekrefter. I dette intervallet finner du nær sagt alt hva ditt hjerte kan begjære. Dieselmotorer finner man også, alle er på 1.8 liter men effekten er forskjellig. Uten turbo er ytelsen 60 hester, med er den enten 70 eller 90.

Escort trekker vanligvis på forhjulene, men også firehjulsdrift har vært å finne under karosseriplatene. En av dem heter Escort RS Cosworth. Men disse hører til sjeldenhetene og er vel kun for de spesielt interesserte.

Vanlige feil og mangler

Før du kjøper en Escort bør du sjekke bilen grundig. Ofte finner man oljelekkasje fra motor og gearkasse. Problemer er det også med slitt tannreim, dersom denne ryker under kjøring kan det i verste fall bety motorbytte.
Dynamoen kan dessuten lade dårlig eller være defekt, et annet probleme er at lyset i instrumentpanelet kan falle ut.
Tenningselektronikken har det også vært problemer med, resultatet er at bilen stopper.
Rust skal man heller ikke avskrive som en mulig trussel, spesielt eksosanlegget har en egen evne til å tiltrekke rust, men også understell og bærende konstruksjoner kan være angrepet. En god regel er å sjekke dette selv om bilen tilsynelatende ser rustfri ut. Ta ut matter og løft på tepper, kjenn etter fuktighet og bruk gjerne en skrutrekker til å slå med dersom du mistenker rust. Har for eksempel bilen ikke fått noen rustbehandling siden den var ny bør alarmklokkene begynne å ringe.
Sjekk også bilens fordekk, er de ujevnt slitt tyder det på at hjulstillingen er gal.

Historikk

I 1995 ble dagens Escort modell introdusert på markedet. Modellen før denne ble introdusert i 1990. Forskjellene på de to er ikke så stor. Nytt interiør, nye støtfangere og front på dagens modell er det som i all hovedsak skiller de to.
Fra 1990 og frem til 1992 jobbet utviklingsavdelingen på spreng. Hemmelighetene ble vist for publikum dette året. Selv om bilen var kraftig forandret, både eksteriørmessig og interiørmessig, var det nok de nye motorene som var mest spennende. De tilhører Zetec serien og hadde fra 90 til 150 hester. Men alle de gamle motorene ble allikevel ikke byttet ut.
Siden sommeren 1993 ble airbag standard på Ford Escort.

Konklusjon

Ikke akkurat siste skrik, men designet holder fortsatt. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

I vrimmelen av karosseri og motorvarianter kan det være vanskelig å finne riktig modell. Hovedregelen er grei. Det beste kjøpene er nok de bilene som det sitter en Zetec motor i, eller biler produsert etter 1992. Grunnen er bedre motorteknologi og roligere gange.
Kjøper du en av de eldre modellene kan det være lurt å forsøke å styre unna de med minst motor. Seksti hester i en Escort drar ikke akkurat skinnet av den berømte pølsa, for å si det slik.
Er det dieselutgavene du ser på er trikset å finne en turbodiesel.
Gode kjøp er også modeller hvor airbag og ABS-bremser er installert.
Escort har aldri nådd opp på samme nivå som Golf. Det innebærer at en brukt Ford Escort er litt billigere enn en tilsvarende Volkswagen Golf, men Escort har et normalt lavt verditap.