Foto: Autograph
Foto: AutographVis mer

Bruktbil: Fiat Uno - Er du mekaniker?

Fiat Uno ruster. Den ruster mye, langt mer enn mange andre biler. Men det er ikke bare rust som plager eiere av Uno, også mange småfeil er med på å gjøre bilholdet slitsomt og dyrt. Men man kan gjøre brukbare kjøp dersom man er forsiktig.

Fiat Uno ble kun levert som kombi, variasjonen lå i om man ville ha tre eller fem dører. Motorpaletten er derimot mer rikholdig, og spenner fra en liters motorer med 45 hester til en turbomotorer på 105, i tillegg har Uno vært tilbudt med dieselmotor.

Vanlige feil og mangler

Det største problemet til Uno er at de ruster. En tidligere eier beskrev det å eie en Uno slik; "De er morsomme, men smuldrer bort mellom hendene på deg."
Og rusten er over alt. Spesielt hyppig opptrer den ved kanter, falser, dører og panser. Men også understellet er ofte angrepet. Jekkpunktene er for eksempel ett yndet oppholdssted. Heller ikke mekaniske deler får være i fred, bremserør og eksosanlegg står også høyt på menyen.

Men det er ikke bare rust, også elektronikken streiker, det samme gjør synkroniseringsringene i gearkassen. Lekker gjør også bilen, først og fremst olje fra motoren og gearkassen, men også kjølevann. Resultatet av for lite kjølevann er defekte pakninger.
Har bilen elektriske ruter og sentrallås kan du regne med at det heller ikke funker slik det skal, gjør det det kan du være nokså sikker på at det vil streike på et aller annet tidspunkt.

Historikk

Fiat Uno ble introdusert på nyåret 1983, frem til bilen gikk ut av produksjon i 1995 skjedde det ikke så mye med den. Ny motor ble introdusert i 1984. Dette var en diesel på 45 hestekrefter, turbo-utgaven kom året etter. Samme år kom også FIRE-motoren (Fully Integrated Robotised Engine). Etter dette skulle det gå fire år før det igjen skjedde noe av stor betydning med bilen. Da kom den til gjengjeld i helt ny versjon.

Punto, som er arvtakeren til Uno, ble introdusert mot slutten av 1994, men Uno skulle allikevel få leve noen måneder til. Den siste Unoen forlot Fiats fabrikker i Torino juni 1995.

Konklusjon

Man kjøper ikke en Uno for at man skal ha en bil som man alltid kan stole på at starter. Kjøper man Uno må man enten ha sterke følelser for italienske biler eller være glad i å skru selv.

Fordelen med Uno er at den er så billig, noe som selvfølgelig skyldes at bilen ikke er bra. Skal du ha en Uno er det to ting du må være klar over. Kommer du over en bil med digitalt instrument panel, bør du snu på hælen og gå uten å se deg tilbake, dette er nemlig befengt med funksjonsfeil.

Modellene som er produsert etter 1989 er bedre enn forgjengeren. Blant annet ruster de ikke så mye, det skyldes blant annet at enkelte karosseriplater er forzinket. Disse er med andre ord bedre kjøp.
Et siste råd, sjekk bilen grundig, få en tilstandsrapport og ikke kjøp bilen med mindre du er helt sikker på at du vet hva du får.