Bruktbil: Fiat Tipo - Ufortjent dårlig rykte

Bilkjøpere er urettferdige. Har en bil fra et bilmerke først fått dårlig rykte er alle de andre bilene fra samme merke like dårlige. Slik sett har Fiat Tipo blitt behandlet urettferdig. Men dens dårlige rykte gjør bilen billig, det kan du tjene på.

Tipo ble levert som kombi, og er omtrent like stor som en Volkswagen Golf. I de første årene ble den utelukkende levert i en femdørs versjon. Motorene spenner fra 1.4 liter/70 hk til en toliter med 16 ventiler og 146 hk. Dieselmotorer fantes også, i Tipo var den på 1.9 liter, dan hadde turbo og 90 hk.

Vanlige feil og mangler

Det har vært en gemen oppfatning av at Fiat har hatt store problemer med biler som ruster. Det har de også. Forgjengeren til Tipo, nemlig Ritmo gjorde ikke stort annet. Onde tunger ville ha det til at selv stiftene på salgsbrosjyrene på denne bilen var et offer for rust.

Tipo ruster også, men ikke på langt nær så mye. Italienerne skjønte nemlig at ikke alle hadde sydlandsklima, enkelte måtte slite seg igjennom lange vintre og fuktige høstkvelder. Derfor forzinket de mange av karrosseriplatene. Det betyr at det som idag ruster mest på Tipo er eksosanlegget, men det ruster til gjengjeld også - grundig. Selv om rustproblemet har blitt bedre bør man nok også sjekke kanaler og chassis. En inspeksjon av karrosseriet er nok heller ikke dumt.

Sjekk også vannpumpa og dynamoen, disse har en tendens til å bli slitt. Hører du skrapelyder fra gearkassen er det et tegn på at synkroniseringsringene er slitt. Det er dyrt å reparere.

Andre problemer er lekkasje ved takluke og dører, et elektrisk anlegg som ofte er gåent og slitte bremser.
Motoren og gearkassen har også en tendens til å lekke olje. Før du bestemmer deg bør du også sjekke om pakningene er i orden. Skru av oljepåfyllingsdekselet og se etter en majonesaktig avleiring. Finner du det kan det tyde på slitte pakninger. Da bør du være ekstra på vakt.

Historikk

Tipo ble lansert sommeren 1988. Da hadde den fire dører og tre forskjellige motorer - 1,4 l./70 hk, 1,6 l./75 hk og en 2,0 l./113 hk. De to førstnevnte var de vanligste motorene i Norge. Toliteren ble erstattet i 1991 av en skstenventilers toliter med 146 hk. Året etter fulgte Fiat opp med nok en ny motor. Slagvolum var 1,8 liter og 105 Hk var resepten de valgte.

I juli 1993 skjedde det mye med Tipo. Den ble sikrere, og hele bilen gikk igjennom en kosmetisk kur. Dette året kom også Tipo som tredørs utgave. Fiat Tipo ble erstattet av Fiat Bravo/Brava mot slutten av 1995.

Konklusjon

Kjøper man en brukt Fiat Tipo kan man ikke regne med at den vil være på samme kvalitetsnivå som for eksempel en Golf. Derfor er det viktig at man kjører en tur med bilen og prøver den skikkelig, samtidig som man nøye går igjennom bilen.

De beste bilene er produsert etter 1993. De er bedre sammenskrudd samtidig som de er sikrere. Fordelen med å kjøpe en Fiat er at den har dårlig rykte. Det betyr nemlig at prisene blir lave, selv på biler som er i god stand. Finner man disse kan man gjøre virkelig gode kjøp.

Finner du en Tipo i dårlig stand skal du være klar over at det er få Fiat-verksteder i Norge, selv om man igjen har begynt å satse på bilmerket her hjemme.