Bruktbil: Den farlige jakten

I jungelen av brukte biler er det lett å gå seg vill. Som blanke perler fremstilles de, med prislappen hengende i sladrespeilet. Veiene til å finne en bruktbil er mange, og de er vanskelige å rydde. Men i denne jungelen hjelper det ikke med machete, her er verktøyene lommelykt, skrujern og papir.

Skinnet kan bedra, la deg ikke lure av et vakkert ytre!
Skinnet kan bedra, la deg ikke lure av et vakkert ytre! Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Å kjøpe bruktbil er et sjansespill. I mange tilfeller har du få forutsetninger for å vite hva bilen har vært igjennom. Selv den blankeste av de blanke kan være hardt kjørt, eller ha vært innblandet i en kollisjon. Fellene er mange, men de gode kjøpene er der ute.

Ikke stress

Noe av det aller viktigste når bruktbilen skal velges ut er å bruke god tid. Løper du bort til den første og beste kan du lett gå i fella. Skaff deg et overblikk over markedet og finn ut av hva prisene ligger på for den bilen du har i tankene. Det kan lønne seg å starte med å ta en titt på vår bruktbilprisliste.

Biler som selges til langt under prisantydning kan være gode kjøp, men du må finne ut av hvorfor akkurat denne bilen er så billig i forhold til resten.

Sjekk chassisnummer

Når drømmebilen er funnet er det viktig å holde hodet kaldt. Det første du må gjøre er å se etter at chasissnummeret i vognkortet stemmer overens med bilens chassisnummer. Å finne nummeret er ikke alltid like lett, men har du problemer kan du finne ut av hvor det er plassert ved å ta en titt i bilens instruksjonsbok. Da får du samtidig undersøkt om alle håndbøkene følger med.

Dersom det skulle vise seg at numrene ikke stemmer overens er rådet enkelt: Ligg unna!

Sjekk heftelser

Deretter klikker du på denne lenken, hvor du kan finne ut om det er heftelser på bilen.

Kjøp aldri en bruktbil uten å sjekke dette. Heftelser følger bilen, det betyr at du overtar eventuelle heftelser som måtte være knyttet til kjøretøyet. Det kan være bøter, manglende innbetalt veiavgift og forsikring, men bilen kan også være belånt. Dersom du ikke undersøker dette kan en i utgangspunktet billig bil bli en dyr affære.

Deretter ringer du til vegstasjonen der bilen er registrert. Dersom bilen nylig har vært på teknisk kontroll, er det mulig at den har fått en mangellapp. Opplysninger om dette kan du få på vegstasjonen, så gjelder det bare å finne ut om manglene er rettet opp. Dette er spesielt viktig om bilen selges privat, eller med en kontraktsklausul om at bilen selges "som den er" - en klausul man strengt tatt ikke skal akseptere, og som heller ikke fritar selger for Kjøpslovens ansvar.

Sjekk vognpapirene

Overflaterust er ikke særlig pent, dyrt kan det også bli dersom man ikke retter på det.
Overflaterust er ikke særlig pent, dyrt kan det også bli dersom man ikke retter på det. Vis mer

Obligatorisk er også serviceheftet. Undersøk at bilen har vært fulgt opp. Her skal det ikke mangle en eneste service. Det holder ikke bare med stemplet for at servicen er utført, du må også kontrollere at servicen ble utført til riktig tid. Finner du en bil hvor serviceheftet mangler, skal du trå forsiktig. Manglende servicehefte er ofte likestilt med manglende vedlikehold, og vedlikehold må en bil ha.

Sjekk også om bilen har hatt oljeskift på bensinstasjoner og lignende, dette finner du gjerne på en klistrelapp på innsiden av dørstolpen ved førerdøren.

Den felles fiende

Rust er et stort problem, spesielt på eldre biler som har gått langt. For å undersøke om bilen er angrepet trenger du verktøy. Det mest effektive å bruke er en stor og tung skrutrekker. Heis bilen opp slik at du kan komme under og forsøk å slå skrutrekkeren gjennom metallet. Ikke vær redd for å ødelegge noe. Det greier du ikke dersom alt er i orden. Skulle skrutrekkeren gå igjennom gjør ikke det noe heller, for da er jo allerede metallet ødelagt. Men husk å ikke slå på lakkerte karosseriflater!!

De vanligste stedene hvor rust gjerne slår seg ned er i kanalene, festepunktene for bakhjulsopphenget og ved setefestene. Undersøk også festepunktene for skjermene og under matter og tepper i interiøret. I reservehjulsbrønnen kan det også samle seg fuktighet som igjen kan føre til rust.

Hovedregelen er klar, kjøp ikke en bil før du vet om den er angrepet, eller du vet omfanget.

Hjuloppheng

Når bilen først er jekket opp er det tid for å undersøke foringer og hjuloppheng. Igjen er skrutrekkeren din beste venn. Ikke vær redd for å bruke denne til å presse foringer. Slitte foringer er ofte porøse. Det kan oppdages ved å se etter sprekker når de presses sammen.

Hjullagrene kan sjekkes ved å ta tak i hjulet og kjenne etter slakk. Drivakslene undersøkes naturligvis også, sprukne mansjetter kan bety at drivakselen er ødelagt. Slitte hjullagre vil også kunne avsløres ved en prøvetur, lytt etter ulyder fra hjulene!

Motor

Rust kan være vanskelig å oppdage, bruk en stor skrutrekker til å slå med!
Rust kan være vanskelig å oppdage, bruk en stor skrutrekker til å slå med! Vis mer

Når bilen igjen står trygt plassert på alle fire er det motoren som skal undersøkes. Begynn med et kjapt overblikk. Dersom motoren er overraskende ren kan det være et forsøk fra selgers side på å kamuflere oljelekkasjer, eller det kan tyde på pertentlig vedlikehold. Se på peilepinnen for oljen, et kjent triks er å fylle litt for mye olje i motoren, det demper nemlig de verste ulydene. Spør om hva slags olje som ble fylt på sist og hvilken viskosiet den har. Et velkjent triks er å fylle på tykkere olje enn hva bilen egentlig skal ha - det demper nemlig ulyder. Bli også mistenksom dersom motoren i bilen du ser på er varm. Insister på å få komme tilbake å starte bilen når den er kald.

Saumfar kjøleanlegget

Kjøleanlegget bør saumfares med et kritisk blikk. Bruk lommelykt og let etter blågrønne avleiringer. Kanskje finner du også steder som er fuktige.

Ellers kan det ofte forekomme lekkasjer i kjøleanleggets register. De finner du enklest ved dysene til fotvarme inne i bilen. Også her kjenner man etter fuktighet og ser etter avleiringer. Det beste er å trykkteste anlegget, men da må du ha spesialverktøy. Det må du også dersom du skal måle kompresjon. Kompresjon kan fortelle noe om hvor slitt motoren er.

Er eksosanlegget tett?

Når man skal sjekke eksosanlegget er det beste verktøyet papir. Stapp det inn i enderøret, men ikke så langt at du ikke får det ut igjen, start motoren og hør etter om eksosen siver ut på andre steder enn der den skal. Stopper bilen kan du med sikkerhet gå ut fra at anlegget er tett.

Undersøk også anlegget visuelt. Bruk lommelykt og se etter mørke flekker, skader og flenger. Fargen på avgassene kan også fortelle mye om en bils tilstand. Hvit avgass betyr ofte defekt toppakning, blå betyr at bilen bruker olje mens sort forteller noe om at bilen får feil blandingsforhold mellom luft og bensin.

Dermed er det tid for å ta en tur ut på veien.