Bruktbil: Citroën XM - Brukt komfort

Citroën XM er fortsatt i produksjon, men den begynner å bli en gammel bil. Den er fullstappet av avanserte løsninger og har en avantgardistisk design. Mange venter nå på sin neste eier.

XM er flaggskipet fra Citroën - og det er virkelig et skip. For en XM er en STOR bil med mye plass og masser av komfort. Motorutvalget i XM er rikt; fra små to-liters bensinmotorer opp til eksklusive trelitere i V-form. Ytelsen har variert fra 110 hestekrefter og opp til 200 for de store V6 motorene. Foruten bensin, har det også vært dieselmotorer å finne under panseret på XM. Minstemann er på 2,1 liter og yter 110 hestekrefter, mens den største oljebrenneren rår over 2,5 liter og 130 hester.

XM leveres både som kombi og stasjonsvogn.

Dette er feilene

Motor:- Styringsenheten for tenning og innsprøytning defekt.
- Spenningsregulatoren defekt
- Oljelekkasjer
Karosseri:- Rust, ikke noe stort problem
Diverse:- Problemer med komfortelektronikken (elektriske vindusheisere, sentrallås,osv)
- Slitte bremser
- Ødelagte lykter, ofte feil justert
- Problemer med hydropneumatisk fjæring

Dette er historien

1989:- XM introdusert
1991:- Stasjonsvogner, Break, lanseres.
1994:- XM oppgraderes, ny grill og nye speil
I dag:- Modellen produseres og selges fortsatt. I Norge begynner prisene på 325.900 kroner.

Konklusjon

For å vurdere en XM må man i utgangspunktet være litt frankofil, man må like pariserloff og franskmennenes sans for komfort. Gjør du det skal du ikke la deg skremme av feilene som man kan finne under huden på XM. Likevel bør du trå litt varsomt, for teknikken i XM er avansert. Kjøp derfor IKKE en XM hvor selgeren ikke kan vise til en komplett servicehistorie.

Tipset er XM med den minste dieselmotoren på 2,1 liter, ofte er de de beste kjøpene - ikke minst fordi motoren er så bra.