Bruktbil: Citroen BX - Komfort med nykker

Citroën BX er en spesiell bil, ikke minst med tanke på fjæringssystemet. Det er også det som gjør at man skal se opp mår man kikker på brukte BX er.

Citroën BX var i produksjon i elleve år, resultatet er at det vrimler av forskjellige utgaver - selv om man bare hadde muligheten til å velge mellom kombi-kupe eller stasjonsvogn.

Motormessig har franskmennene stort sett holdt seg til trauste firesylindrede motorer, med ytelser fra 62 og opp til 160 hestekrefter i den sportslig GTi-utgaven. Dieselmotorer har også vært å finne under panseret til BX, høydepunktet der er vel turbodieselen med 90 hestekrefter.

De langt fleste BX var utstyrt med forhjulsdrift, men kombi-kupeen kunne dessuten leveres med firehjulsdrift.

Dette er feilene

Motor:- Oljelekkasje
- Termostat for kjølevifte defekt (kan føre til overoppheting og motorskader.)
Karosseri:- Lite rust
- Vinduet i C-stolpen som er av acryl, blir sprøtt. Fare for sprekker.
- Motoren til vindusviskeren defekt.
Diverse:- Lekkasje i hydraulikkanlegget
- Utette "fjæringskuler"
- Rust i eksosanlegg
- Slitte bremseksiver og -belegg

Dette er historien

1983:Citroën lanserer sin BX serie.
1984:BX GT lansert
1985:Citroën BX Break introdusert. (Break er Citroënsk for stasjonsvogn)
1986:Modellendringer
1987:Den sterkeste BX hittil; GTi 16v med 160 hester.
1989:BX 4WD med firehjulsdrift
1993: BX kombi kupe går ut av produksjon
1994:Siste Citroën BX forlater samlebåndet.

Konklusjon

Skal man så ta sjansen på å skaffe seg en såpass eksotisk bil som en BX jo tross alt er? Er du litt frankofil, på jakt etter noe av det mest komfortable i mellomklassen og ikke nødvendigvis avhengig av at bilen starter og går hver morgen, må svaret bli ja. Hvis du derimot er på jakt etter en bruktbil som skal skaffe deg så lite plunder som som mulig, og at du vi at bilen skal gå når du vil at den skal gå, bør du se deg om etter noe annet.

Uansett, før du kjøper en brukt BX; ta dine forholdsregler, undersøk bilen nøye, og sjekk spesielt etter lekkasjer i det hydrauliske anlegget og i fjæringskulene. Har du lekkasjer her koster det fort penger.