Bruktbil: BMW 3-serie - Image på hjul

Kjøper man BMW 3-serie får man mer enn bare bilen. Med på kjøpet får man også image og status, noe som spesielt kjennetegner modellene med sekssylindret motor under panseret.

BMW 3-serie fåes i nær sagt alle former og fasonger. Compact er den minste utgaven, omtrent på størrelsen med en Volkswagen Golf, mens touringen er størst. Men BMW 3-serie ble også levert som en lekker Coupe, en luftig Cabriolet eller som en vanlig sedan.

Et mangfold av karosserimuligheter - sammen med enda flere motorer - gjør at du nær sagt kan velge den bilen som passer akkurat deg og ditt kjøremønster. For motorpaletten spenner fra fire- til seksylindrede alternativer, med ytelser fra spede 100 hestekrefter til sprudlende 321 hester i sportsmodellen M3.

Dieselmotorer ble også levert til 3-serie. Minst er den firesylindrede 1,8-literen mens den sekssylindrede rekkemotoren med et slagvolum på 2,5 liter er størst.

Dette er feilene

Motor:- Svakhet, spesielt på utgavene med firesylindret motor, er registerreimen.
- Enkelte utgaver med dieselmotor kan ha ødelagt toppakning.
- Lekkasje av kjølevann.
Karosseri:- Rust er ikke noe stort problem på 3-serie av denne årgangen.
Diverse:- Slitt differensial i bakakselen..
- Slitte bremser.
- Feil justert forstilling.
- Håndbrems med dårlig virkning.
- Sprekker i dekslene av pleksiglass som dekker lyktene.

Historikk

1990:- BMW 3-serie (E36) settes i produksjon.
1991:- Introduksjon av Coupe (i produksjon frem til desember 1998).
1993:- BMW 3-serie cabriolet lanseres (innstillt 1999).
1994:- BMW 3-serie Compact (fortsatt i produksjon).
1995:- Stasjonsvognsutgaven, Touring, kommer (innstillt 1999).
1998:- Dagens utgave av BMW 3-serie settes i produksjon.

Konklusjon

BMW 3-serie er popuære biler, og nyere modeller er derfor fortsatt relativt dyre - i alle fall dersom du er på jakt etter utgaver med litt pepper under panseret. Selv om de tidligste utgavene er de rimeligste, kan det være verdt ekstrautgiften å kjøpe en nyere modell. Grunnen er at 3-serien bare ble bedre og bedre etterhvert som den ble produsert.

BMW 3-serie er ingen dårlig bil, og bør ikke by på de største problemer for fremtidige eiere. Før man bestemmer seg bør man imidlertid sørge for å ha sjekket at alle servicer er fulgt.

Kjøper du bilen fra et annet sted enn merkeforhandler skal du også være på vakt overfor biler som er bruktimporterte til Norge. Ofte er kilometerstanden klusset med, samtidig som bilene har vært utsatt for et annet kjøremønster enn hva vi er vant til her hjemme. Faller valget likevel på en bil som er bruktimportert er det av vesentlig betydning at du sjekker serviceheftet og får bekreftet at kilometerstanden fatisk stemmer. Still deg gjerne spørsmålet om slitasjen på ratt, pedaler og seter tilsvarer det man kan forvente av en bil med den kjørelengden som er oppgitt.