Selv om Alfa Romeo 164 begynner å bli en gammel bil, er linjene fortsatt moderne.
Selv om Alfa Romeo 164 begynner å bli en gammel bil, er linjene fortsatt moderne.Vis mer

Bruktbil: Alfa Romeo 164 - Italiensk klasse

Det er lett å bli begeistret når man åpner panseret på en Alfa Romeo. Mange har kalt motorene kunst, og det er jo en viss flair forbundet til bilmerket. DinSide har sett nærmere på hvordan Alfa Romeo sitt flaggskip har greid seg som bruktbil.

Alfa Romeo 164 kom til verden som et samarbeidsprisjekt mellom Fiat, Lancia, Saab og, selvfølgelig, Alfa Romeo. Motorene utviklet de ulike bilprodusentene selv, og mens Saab ville ha motorer med turbo, ville Fiat ha mindre motorer. Lancia og Alfa Romeo ville begge ha større og sterkere motorer. Derfor finner du en to-liter som minste alternativ til 164, mens den største var en 3-liters V6. Ytelsene spant fra beskjedne 143 til heftige 232 hestekrefter. Litt uvanlig kanskje, med 164 ble faktisk også tilbudt med en dieselmotor, slagvolumet var 2,5 liter og ytelsen 125 hester. Turbo var en selvfølge.
En utgave av Alfa Romeo 164 kunne i tillegg leveres med firehjulsdrift.

Dette er feilene


Motor:- Vannpumper, defekte (modeller før 1990)
- Slitte registerreimer (bør skiftes hver 60.000 kilometer)
Karosseri:- Lite rust, bortsett fra biler som ikke er fagmessig opprettet etter ulykker.
Elektronikk:- Defekte vindusheisere, blinklysrelé, varslellys og, og, og
Diverse:- Slitte bremseskiver
- Fukt i reflektorene
- Ulyder fra dashbord

Slik er historien

1988:Lansering av Alfa Romeo 164, fire og sekssylindrede motorer (2,0/143 Hk og 3,0/184 Hk)
1990:Introdusering av toppmodellen 164 QV (Quadrifoglio Verde), V6 - 200 Hk
1991:Ny to-liters turbomotor (204 Hk)
1993:Nye motorer; 2,0 liter (144 Hk), 3,0 V6 (180 Hk), 3,0 24v V6 (210 Hk) og QV (232 Hk).
1994:2,5 liter turbodiesel (125 Hk) introdusert og 164 Q4 - med firehjulsdrift.
1997:Produksjonsstans

Konklusjon

De langt fleste vil forbinde Alfa Romeo med rust, oljelakkasjer, dårlig håndverk og et elektrisk system som streiket oftere enn man kunne leve med. Sagt med andre ord, ryktet var dårlig. I tilfellet 164 er det ufortjent dårlig. Bilen har nemlig svært få feil, bilene som ruster gjør det som regel etter at de har vært innblandet i ulykker og ikke fagmessig rettet opp, og elektronikken har blitt bedre - men er fortsatt for dårlig dersom man sammenlikner med andre bilmerker.
Er du ute etter en bil som ikke alle har, og kan leve med at elektronikken ikke fungerer knirkefritt til enhver tid, kan Alfa Romeo 164 være en aktuell kandidat. Det eneste problemet er at de er litt vanskelige å få tak i, og skulle du trenge assistanse fra et verksted finner du ikke mange utenfor Oslo-gryta.