SKUMMELT MED BRUKT? Ikke ifølge den ferskeste rapporten fra en omfattende studie nederlandske forskere gjennomfører. Foto: Nissan
SKUMMELT MED BRUKT? Ikke ifølge den ferskeste rapporten fra en omfattende studie nederlandske forskere gjennomfører. Foto: NissanVis mer

Fersk studie overrasker positivt

Brukt elbil uten rekkeviddeangst

Erfaringen med mobiltelefon-batterier som dør etter to-tre år, har fått mange til å spørre seg hvor mye effekt det er igjen i batteriene i en brukt elbil? Svaret er ar de holder overraskende godt, spesielt i kjølig, norsk klima.

Både i mobilen din og i de fleste elbiler er det såkalte litium-ion batterier. Foreløpig er det ikke gjort noen store studier i Norge på holdbarheten til elbil-batteriene, men to uavhengige studier i utlandet gir en god pekepinn på hvor mye de taper seg etter lengre tids bruk.

I Nederland har professor Maarten Steinbuch ved det tekniske universitetet i Eindhoven studert rekkevidda på brukte Tesla Model S. Han har innhentet data fra eiere av flere hundre biler og sett på gjenværende rekkevidde etter hvert som bilene er blitt eldre.

Tåler fint opp mot 300.000 km

Den siste rapporten fra studien kom i fjor høst. For biler som er kjørt 50.000 kilometer er batteriet svekket med en prosent, mens det er 91 prosent av effekten igjen på biler som har kjørt 270.000 kilometer. Dette er gjennomsnittstall for alle bilene i undersøkelsen. I Norge garanterer Tesla batteriene i bilene sine i åtte år – riktignok uten noen kapasitetsgaranti. Det ser uansett ut til at kapasiteten holder svært bra.

HOLDER KOKEN: Denne nederlandske undersøkelsen gjort blant flere hundre Tesla-eiere, viser at biler som er kjørt over 250.000 kilometer fortsatt har 90 prosent av kapasiteten på batteriene.
HOLDER KOKEN: Denne nederlandske undersøkelsen gjort blant flere hundre Tesla-eiere, viser at biler som er kjørt over 250.000 kilometer fortsatt har 90 prosent av kapasiteten på batteriene. Vis mer

Kjølig klima gunstig

Nissan Leaf er verdens mest solgte elbil med over 300.000 biler på veien. Den har vært i Norge siden 2011 med et 24 kWh batteri og de siste par åra med et 30 kWh batteri og litt lenger rekkevidde. I år kom andre generasjon av bilen i salg. Det ligger med andre ord mer erfaringsdata hos Nissan enn hos andre elbilprodusenter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har solgt Nissan Leaf siden 2011, og begynner å få god erfaring med hvordan disse bilene er som brukt. Vi har kunder som har tilbakelagt rundt 200.000 kilometer og som forteller at batteriet fortsatt er i fin form. De elbilene vi har solgt, er de mest driftssikre av alle Nissan-bilene våre, sier John Olav Øverby, som er salgssjef hos Aasen Bil på Minnesund.

I en stor undersøkelse av 594 Nissan Leaf som Plug In America – en frittstående organisasjon som overvåker elbilmarkedet – har gjennomført, har bilene mistet rundt 20 prosent av kapasiteten etter fem års/75.000 kilometers kjøring.

NORSK KLIMA BRA: Et relativt kjølig, norsk klima er bra for levetiden til batteriene i elektriske biler. Det har Nissan erfart med Leaf. Foto Nissan.
NORSK KLIMA BRA: Et relativt kjølig, norsk klima er bra for levetiden til batteriene i elektriske biler. Det har Nissan erfart med Leaf. Foto Nissan. Vis mer

Nytt batteri for 22.000 kroner

Dette passer godt med det Nissan-sjef Andy Palmers tidligere har uttalt:

– Våre egne tester viser at et Leaf-batter ved normal bruk skal ha 80 prosent av kapasiteten igjen etter fem år og 70 prosent etter ti år.

I Norge garanterer Nissan at batteriet skal ha 70 prosent kapasitet igjen etter åtte år/160.000 kjørte kilometer. For det minste batteriet bare 100.000 kilometer.

I den samme undersøkelsen fra Plug In America taper imidlertid nyere Nissan Leaf md 30 kWh effekten raskere enn de eldre med 24 kWh. Trøsten for norske Leaf-eiere er at stort sett alle bilene med høyt tap av kapasitet er kjørt i svært varmt klima i USA. Høye utetemperaturer er nemlig ugunstig for elbil-batteriene.

I Japan tilbyr nå Nissan de kundene som ønsker å bytte batteri i bilen sin, muligheten til å kjøpe et overhalt 30 kWh batteri til rundt 22.000 kroner. Dette passer også inn i de eldste bilene som opprinnelig har 24 kWh batteri og kortere rekkevidde.

DET VAR DA: Ved siden av Elon Musk er det toppsjefen i Nissan-Renault-alliansen, Carlos Ghosn (bildet), som bærer mye av ansvaret for at elbilrevolusjonen kom i gang.
DET VAR DA: Ved siden av Elon Musk er det toppsjefen i Nissan-Renault-alliansen, Carlos Ghosn (bildet), som bærer mye av ansvaret for at elbilrevolusjonen kom i gang. Vis mer

VW har best garanti

– I Norge har vi ikke hatt noen etterspørsel etter dette og har derfor ikke et slik tilbud. Det går i dag rundt 40.000 Leaf på norske veier, og vi har hatt svært får tilbakemeldinger om problemer med batteriene. Det kan være snakk om under ti biler der vi har skiftet noen celler i batteriet, sier Marina Maneas Bakkum, som er kommunikasjonsdirektør i Nissan Nordic. Hun forteller at de sjekker tilstanden til batteriet hver gang en bil er inne på service.

I en undersøkelse Forbrukerrådet har gjort av garantiene som norske importører gir på elbilene, er det Volkswagen som stikker av med seieren.

VW e-UP! og e-Golf leveres med batterigaranti og kapasitetsgaranti som gjelder i åtte år/160 000 kilometer med minimum 70 prosent gjenværende kapasitet. Volkswagen knytter heller ikke noe servicekrav til garantien. Hyundai tar sølvmedaljen og Renault bronse. Citroën og Peugeot tar delt fjerdeplass takket være en kapasitetsgaranti på hele 75 prosent etter åtte år.

To ting som ødelegger batteriet

Du kan selv i stor grad påvirke hvor godt batteriet i elbilen beholder kapasiteten. Kraftig hurtiglading og høye temperaturer er det som sliter mest.

PROFESSOR-RÅD: Ikke bruk superladerne mer enn du må.
PROFESSOR-RÅD: Ikke bruk superladerne mer enn du må. Vis mer

Hurtiglading betyr egentlig at du presser strøm inn i batteriet raskere enn det kjemien i batteriet er laget for. Du bør heller ikke lade batteriet opp 100 prosent dersom du kan unngå det. Det beste for batteriet er dersom du lader til 80 prosent og kjøre til det er 20 prosent igjen av effekten. Eller som professor Maarten Steinbuch, som har undersøkt levetida på Tesla-batterier sier: Ikke bruk superladeren hver dag.

Høy temperatur er ugunstig for et batteri. Det gjelder både utetemperatur og temperaturen i selve batteriet.

– Å lade batteriet i bilen din fullt, for så å dra ei uke på ferie er svært ugunstig. La batteriet i bilen være halvfullt dersom du ikke skal bruke bilen på en stund, sier Nissans batteri-ekspert Takashi Shirakawa til Dinside.no.