Bruk klimaanlegget aktivt

Kvikksølvet i termometeret ligger godt nede på den blå enden av skalen. Lange istapper henger fra bilen din og rutene er melkehvite av frost. Blåfrosne fingre skrur av klimaanlegget - for den svale brisen vi elsket i sommer, grøsser vi av nå.

Bilens sesongarbeider er klimaanlegget. De fleste som har slike anlegg trykker nemlig på knappen merket med et iskrystall - eller A/C - når temperaturen begynner å synke, og lar den være i fred til svettedråpene igjen begynner å piple frem på pannebrasken utpå vårparten.

Men et klimaanlegg har flere oppgaver enn å sørge for at innetemperaturen er behagelig til tross for at solen baker som verst.

Tørker luften

På vinterstid er det lett å dra fuktighet inn i bilen. Snø, slaps og vann trives utmerket både i tepper og på gulvmatter i den kalde årstiden, og når temperaturen i bilen begynner å bli behagelig fordamper det. For ikke å snakke om når hele familien setter seg i en iskald bil etter endt skitur – varme og svette kropper legger tilsynelatende igjen flere liter kondens og dugg på innsiden av rutene som blir melkehvite. Lar du kilmaanlegget jobbe, tørker det luften og duggproblemene reduseres.

Kan bli dyrt

Men å skru av klimaanlegget har også en økonomisk side. Det kan nemlig bli dyrt å ikke bruke anlegget en hel vinter, for et klimaanlegg bør brukes innimellom - spesielt dersom det er et eldre anlegg. Grunnen er at pakningene på eldre anlegg er avhengige av sirkulasjon for ikke å tørke ut. Nye anlegg har blitt bedre, men også de bør kjøres med jevne mellomrom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedgrunnen til å bruke anlegget er likevel at det tørker luften, noe som gir mindre duggproblemer, sikrere kjøring og mer velvære.