Brenselceller i masseproduksjon

Detroit (DinSide Bil): Hørt om motorprodusenten Ballard? Ikke? I år 2004 kan de dominere markedet…

Det er nemlig få bilprodusenter som har egen, velutviklet kompetanse på produksjon av motorer som bruker brenselceller. De kjenner teknologien, men har ikke egen teknikk for masseproduksjon av slike motorer. Da tyr de til underleverandører. Som kanadiske Ballard.

Hva er brenselceller?

Svært kort forklart er brenselceller en teknologi som produserer elektrisitet ved å splitte elektronene og protonene fra hydrogen. Deretter rekombineres det med oksygen, slik at "avgassen" blir helt ufarlig vanndamp.

Energien som produseres i prosessen brukes til å drive en elektromotor.

Like billig i produksjon

Sammenligner man kostnadene ved å produsere en motor som yter 75 kW (101 hk), hevder amerikanske Ballard Power Systems at de kan produsere en brenselcellemotor med like høye ytelser for samme pris.

Dette kom frem da Ballard lanserte sin nye motor "Mark 900", som er en videreutvikling av prototypen "Mark 700" som de introduserte allerede i 1995. Den nye motoren er både rimeligere i produksjon, mer effektiv, og ikke minst -- den er 30 prosent lettere enn foregående modell.

Ballard venter nå bare på grønt lys fra en eller flere av de store bilprodusentene, og garanterer at masseproduksjon på 250 - 300.000 enheter kan komme i gang allerede i 2004.

Da blir Th!nk-eventyret i Aurskog-Høland barnemat til sammenligning.

Tilbake til nyhetsoversikten fra Detroit