Brennende lidenskap?

TENERIFE (DinSide Motor): Det er vanskelig å beskrive den nye Audi A4 Cabriolet. Den er nemlig fullkommen, men den vekker ikke lidenskapen.

Brennende lidenskap?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er 25 grader på Tenerife, Teide venter og taket legges ned. Allerede etter noen få mil på motorvei trekker vi de første konklusjoner. For det er ikke tvil om at Audi med sin nye kabriolet har utviklet en av de minst trekkfulle på markedet.

Selv en fyrstikk vil brenne

På platået ved vulkanen Teide synker temperaturen. Vi er drøye 2.000 meter over havet og temperaturmåleren viser 7 grader. Det er på tide å stenge det lille som er av trekk ute. Ett knappetrykk er alt som skal til for at alle fire vinduene stiger opp som en fugl Føniks av bilens karosseri. Og resultatet er behagelig, det lille som var av trekk forsvinner. Selv en fyrstikk ville brenne uforstyrret.

Ingen sportsbil

Brennende lidenskap?

Og der er vi ved kjernen. For når Audi brukte vinkelsliperen på A4, brukte de den på en komfortabel måte. For Audi A4 Cabriolet er en komfortabel cruiser, ingen sportsbil. Derfor gjør det ingen ting at høyden bringer den store V6-motoren – som den ville gjort med alle motorer - i kne. Å kjøre A4 Cabriolet handler nemlig ikke om å hive bilen inn i sving etter sving etter sving.

Landeveiens Mor Theresa

Skulle du likevel falle for fristelsen, og det var slett ikke vanskelig med 220 hester fra en tre-liters V6 motor, vil du få en forutsigbar kjøretur. Selv kraftig provosering avstedkommer ikke annet enn at bilen begynner å understyre – og med ESP koblet inn blir kjøreegenskapene godmodige som Mor Theresa. At bilen ikke er bygget for aktiv kjøring underbygges dessuten av bremsene. På begge turene vi kjørte opplevde vi tildels kraftig fading – siste dag ble skivene så varme at flammer slikket felgene…

Noe kritikkpunkt er dette likevel knappest. Vi snakker nemlig her om ekstreme belastninger. Ved vanlig kjøring er bremsene mer enn tilstrekkelige.

Designendringer

Brennende lidenskap?

En Audi A4 Cabriolet skiller seg naturlig nok fra en A4 sedan. Ikke bare fordi taket er fjernet, men også fordi den har fått en mer aggressiv front og en lett retusjering av hekken. Også innvendig er den forandret, med ny innramming rundt instrumentene og runde – istedenfor kvadratiske – ventilasjonsgittre. I tillegg er bilen senket to centimeter sammenliknet med hverdagsutgavene av A4.

Under halv-millionen

Når Audi A4 Cabriolet kommer til Norge i mai kommer den med to motoralternativer. Minste utgave vil få en 2,4-liters V6 motor med 170 hester, mens tre-liters V6-motor gir deg muligheten til å rutte med 220 hester. Begge motoralternativene kan leveres med Audi sin trinnløse automatkasse, Multitronic. Neste år kommer likevel folkeutgaven med 1,8-liters turbomotor og 150 hester. Da kan dessuten firehjulsdriftssystemet Quattro leveres, og de som trives med diesel kan velge sin A4 Cabriolet med den 2,5-liters store V6 TDi motoren med 155 hester. Prisene for A4 Cabriolet begynner på 490.600 kroner for utgaven med 2,4-liters motor.

Fant vi lidenskapen?

Brennende lidenskap?

Hva blir så konklusjonen? Vel, at Audi A4 Cabriolet er en svært vellykket bil er det liten tvil om. Den er svært komfortabel, både med og uten tak, og ytelsene er mer enn tilstrekkelige enten du velger 2,4 eller tre-liters motor. Men den mangler det lille ekstra. Den mangler det som gjør den spesiell, det som skal til for at forholdet skal utvikle seg til å bli en brennende lidenskap.