Bremser, dekk og felger


Bremser

Det er hyggelig med raske biler, og det er minst like hyggelig hvis du kan stoppe på en sikker måte. For den aktive bilist vil nye bremser gjøre kjøringen til en ny opplevelse. Originalbremsene kan i løpet av noen kraftige, etterfølgende nedbremsinger ha betydelig svekket bremseevne. Det er først og fremst klossene som lider under sterk varme, men også skivene lever farlig under høye temperaturer. Bremseskiver har også en tendens til ikke å tåle store temperatursvingninger.

Hvis du skulle være uheldig å kjøre i en vanndam med glohete bremseskiver kan de slå seg og i verste fall sprekke. Dette er det mulig å unngå ved å bruke høykvalitets deler som tåler høy varme samt temperatursvingninger. For de med maksimale krav til gode bremser bør også de originale bremseslangene erstattes med slanger omgitt av spunnet stål som ikke gir etter under stort trykk.

Felger og dekk

Når du skal velge felger og dekk er det et enormt spekter å velge mellom. Her er det kun fantasien som setter grenser. Det er imidlertid noen regler og forholde seg til:

  • Du kan ikke forandre rulleomkretsen på dekkene med mer enn +/- 5%, sporvidden kan forandres med inntil 15 mm, dekkene må ikke stikke utenfor skjermene, og ikke minst det må være plass til dekkene ved fullt rattutslag og ved full nedfjæring.
  • Som en tommelfingerregel kan det sies at brede dekk gir bedre veigrep, vel og merke hvis veien er tørr. Ved vått underlag vil det være motsatt -- bredere dekk vannplaner raskere enn tilsvarende smale dekk. Lav profil gir presise styreegenskaper og meget god kontakt med underlaget. Komforten blir derimot sterk skadelidende når profilen blir lav.

    Med dekk er det viktig å merke seg at man ikke kan montere dekk med lavere hastighetsmerking enn det som står i vognkortet. Det samme gjelder belastningsindeksen. Les om dette her.