Bremsekraftfordeling på BMW

I 1988 lanserte BMW blokkeringsfrie bremser (ABS) for motorsykkel og i 1993 kom en forbedret andre generasjon, ABS II. I høst viste de tredje generasjon med elektronisk bremsekraftfordeling.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Det er ikke mange MC-produsenter som satser på blokkeringsfrie bremser til sine sykler, men BMW satser videre og utvikler tredje generasjon, som først blir tilgjengelig på K 1200 LT.

Integral system

Integralbremsene til BMW tar utgangspunkt i tredjegenerasjon ABS, og gjør at fører slipper å tenke på å fordele bremsekraft mellom forhjul og bakhjul selv. Elektronikken ordner dette selv, og for første gang er bremseservo og elektronisk bremsekraftfordeling bygget inn i en motorsykkel.

Systemet skal i første rekke sørge for at bremselengden ved harde nedbremsinger blir kortere, og selvfølgelig at hjulene ikke skal låse seg. Ved en nødsituasjon kan du gjøre akkurat som i bilen din, trykke inn bremsepedalen så hardt som mulig, og elektronikken sørger for at begge hjulene får nok bremsekraft.

Dette skal være en god løsning siden motorsykler, i større grad enn biler, forskyver mye vekt fra bakhjul til forhjul under en nedbremsing. I verste fall vil jo hundre prosent av vekten befinne seg på forhjulet!

Forbedringer

BMW følger også opp med nye bremseskiver foran, EVO. Disse består av nye 320 millimeter skiver som skal ha 15-20 % bedre virkning, og som skal klare seg med 50% av kraften du må bruke på hendelen. Disse bremsene er også litt lettere enn de gamle.

To versjoner

Integralsystemet kommer i to forskjellige varianter. En ”fullversjon” hvor både hendel og pedal virker på både forhjul og bakhjul, en ”sportversjon” hvor hendelen virker foran og bak og hvor pedalen virker bare på bakhjulet.