Bravo/Brava: Mindre motor, flere hester

Utvendig er forandringene på Fiat Bravo og Brava så små og ubetydelige at de knapt synes. Det er først når du åpner dørene og panseret at du finner ut av at Fiat har oppgradert bilene.

For i 1999 års modell skal Brava og Bravo-modellene favne over en mer rikholdig utstyrspakke, samtidig som den velkjente 1,4-liters motoren med 12 ventiler erstattes av en helt ny 16 ventilert motor på 1,2 liter. Ytelsene på de to er så å si identisk, men den nye motoren vil med sine 82 hestekrefter få et par hester mer å rutte med enn hva 1,4-literen hadde.

Hovedgrunnen til at Fiat har valgt å skifte ut den etter hvert gamle 1,4-literen er likevel forbruket, som vil gå noe ned i forhold til 1,4-literen. Dette er forøvrig samme taktikk som Lancia (som også tilhører Fiat-konsernet) benyttet seg av i småbilen Ypsilon, og det er samme motor som skal brukes i Bravo/Brava.

Mer utstyr

Utstyrsnivået blir også bedre i Bravo/ Brava. Foruten et par nye knapper å trykke på får bilen blokkeringsfrie bremser, kollisjonspute på fører og passasjersiden og sidekollisjonsputer.

Nye forseter

Nye forseter, med lengre sittepute og bedre korsryggstøtte får den også. De første bilene kommer til Norge i løpet av Januar 1999. Prisene er foreløpig ikke klare, men det er på det rene at de vil ligge omtrent på dagens nivå. Det betyr at en Fiat Bravo med 1,2-liters motor trolig vil komme til å koste omlag 150.000 kroner.