BMW

Brannfare: Utvider tilbakekalling

Drøye 5.000 BMW-eiere får i disse dager brev om tilbakekalling for utbedring av brannfarlig feil.

TILBAKEKALLER TUSENER: BMW utvider en tilbakekalling fra 2018, og ny runde omfatter over 5.000 norske biler. En lekkasje av kjølevæske kan føre til antennelige ansamlinger i kombinasjon med sot og avleiringer - og som unntaksvis kan resultere i røykutvikling og mulig antenning. Foto: BMW
TILBAKEKALLER TUSENER: BMW utvider en tilbakekalling fra 2018, og ny runde omfatter over 5.000 norske biler. En lekkasje av kjølevæske kan føre til antennelige ansamlinger i kombinasjon med sot og avleiringer - og som unntaksvis kan resultere i røykutvikling og mulig antenning. Foto: BMW Vis mer

I oktober 2018 skrev vi om BMW som tilbakekalte mer enn én million biler grunnet et problem med eksosanlegget som ifølge BMW «i ekstreme tilfeller kan føre til brann».

Problemet, som vi beskrev det i 2018, er at det i kan lekke glykol-kjølevæske fra en defekt komponent, og som da i kombinasjon med andre substanser i systemet kan føre til brannrisiko.

Nå utvides tilbakekallingen til å gjelde enda flere biler.

5.130 nye biler

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW forteller til Dinside at det til forrige aksjon, altså den som ble iverksatt i oktober 2018, var knyttet 9.029 biler.

- 74 prosent er nå kontrollert eller utbedret, slik at det gjenstår altså cirka 2.350 biler per i dag, sier Tegneby til Dinside.

Utvidelsen av den nye aksjonen ble iverksatt i november 2019, og ifølge Tegneby startet de utsendelse av brev til berørte kunder i uke 49.

Du kan se hva tilbakekallingen handler om, av brevet nedenfor. Men det handler om lekkasje av kjølevæske som i kombinasjon med sot og avleiringer i motoren kan føre til antennelige ansamlinger - og som unntaksvis kan resultere i røykutvikling og mulig antenning:

BREV: Alle som er berørt av tilbakekallingen, får brev fra BMW. Her kan du se det som står. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BREV: Alle som er berørt av tilbakekallingen, får brev fra BMW. Her kan du se det som står. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

I Norge er det 5.130 biler som er berørt i denne tekniske aksjonen, som altså er en utvidelse:

- Denne tekniske aksjonen er en utvidelse av allerede pågående tekniske aksjoner, sier Tegneby, og fortsetter med at det altså er lagt til flere modeller for kontroll eller utbedring.

- Man utvider aksjonen for å være sikker på dekke alle biler som potensielt kan være berørt. I første omgang gjøres det en kontroll, en inspeksjon, av bilen. Basert på dette kan det avgjøres om det må byttes komponenter i EGR-systemet, forklarer han.

- Årsak til varmeutvikling, og i verste fall brann, kan være så mangt. Ved en bilbrann gjøres det derfor alltid individuelle undersøkelser for å finne årsak, sier Tegneby.

Ifølge BMW, er 11 prosent av de norske bilene som er rammet av den pågående aksjonen, kontrollert og eventuelt utbedret.

- Det gjenstår altså cirka 4.560 biler per i dag, sier Tegneby til Dinside.

Gjelder de samme modellene

Han uttaler at de nå i desember kontrollerer over 100 biler i uka og at flere forhandlere har dedikerte mekanikere for å håndtere disse bilene raskt. Han sier også at de forventer «bedre tilgang» på berørte biler på nyåret og dermed også en raskere takt med kontrollene og utbedringene.

Ifølge Tegneby, gjelder utvidelsen de samme modellene som tidligere, da problemstillingen er tilknyttet en spesifikk-motorserie.

De berørte modellene er disse, som beskrevet i den opprinnelige tilbakekallingen fra 2018:

BMW 3, 4, 5 og 6-serie, X3, X4, X5 og X5 med firesylindrede dieselmotorer produsert mellom 05/2014 og 09/2016, samt sekssylindrede dieselmotorer produsert mellom 07/2012 og 06/2015, samt BMW 1, 2 og 7-serie, X1 med firesylindret dieselmotor produsert mellom 03/2011 og 03/2017 og sekssylindret dieselmotor produsert mellom 08/2010 og 01/2017.