ISA: Nå kommer «fartssperre» på alle nye biler

– Bråbrems vil være farlig

I 2022 skal alle nye biler i EU være utstyrt med avansert fartshjelper-system. Spørsmålet er om denne teknologien er god nok i dag.

PÅBUDT I 2022: Mange nye personbiler kan allerede i dag lese trafikkskilter og tilpasse farten etter disse. Problemet er at bilene eller GPS-systemet kan varsle feil fartsgrense, noe som potensielt kan føre til at bilen bremser ned der den ikke skal gjøre det. Foto: Øystein B. Fossum
PÅBUDT I 2022: Mange nye personbiler kan allerede i dag lese trafikkskilter og tilpasse farten etter disse. Problemet er at bilene eller GPS-systemet kan varsle feil fartsgrense, noe som potensielt kan føre til at bilen bremser ned der den ikke skal gjøre det. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Vi må forvente at bilprodusentene klarer å lage bedre systemer innen fartssperren innføres. Det må de for at dette skal fungere som det skal.

Det sier kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF til Dinside.

Forrige uke kom nyheten om det nye EU-direktivet som sier at alle nye personbiler skal ha såkalt ISA (Intelligent Speed Assistant/Intelligent Farts-Assistent), på folkemunne kalt «fartssperre», fra 1. januar 2022.

Problemet er imidlertid at teknologien virker å ikke være helt på plass for at systemet skal være trafikksikkert - ennå.

– Per i dag er ikke systemene for skiltgjenkjenning gode nok, og de varierer mye mellom bilmerkene, mener Sødal, som via Norges største bileierorganisasjon representerer svært mange nordmenn.

PASS PÅ: Så farlig kan det være, selv om lampa for dekktrykk bare lyser gult - det fikk Dinside erfare ute på test med Tesla Model 3. PS: Dekket i filmen har ikke vært reparert tidligere - Det er lyddempende skum som vises. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum Vis mer

«Fartssperre» er feil

Men la oss gå litt nærmere inn på hva dette egentlig er. Som Sødal og andre i bransjen vet, er ikke ISA noen fartssperre.

Ifølge Statens vegvesen blir det dessuten fullt mulig å slå av systemet, og til enhver tid skal det være mulig å overstyre det manuelt av føreren. Som forkortelsen sier, er det snakk om en intelligent fartsassistent.

Og dette er fullt mulig å få på flere personbiler allerede i dag, som ekstrautstyr.

USIKKERT: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener det er en usikkerhet knyttet til hvor godt bilens systemer fungerer og klarer å oppfatte fartsgrensene. Foto: NAF
USIKKERT: Senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF mener det er en usikkerhet knyttet til hvor godt bilens systemer fungerer og klarer å oppfatte fartsgrensene. Foto: NAF Vis mer

– ISA er en mild form for fartssperre, som gir tilbakemelding til sjåføren, og som kan redusere hastigheten om man er over fartsgrensen når man kjører inn i en ny fartssone, utdyper Sødal i NAF.

– Vi ser på det som et system som til enhver tid vil «mase» på føreren dersom det går for fort, basert på det bilen har plukket opp fra kart og skiltgjenkjenning, supplerer seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening.

LESER SKILTENE: Et kamera i bilen leser skiltene, og fartsholderen sørger for at bilen automatisk tilpasser seg riktig hastighet. Ill: ETSC
LESER SKILTENE: Et kamera i bilen leser skiltene, og fartsholderen sørger for at bilen automatisk tilpasser seg riktig hastighet. Ill: ETSC Vis mer

– Teknologien er ikke bra nok

Som Dinside også har skrevet om tidligere, sliter imidlertid «smarte» og moderne biler med å lese trafikkskiltene riktig – enten de har skiltleser, eller de benytter seg av GPS-systemet.

– Det har dessverre vært en gjenganger at biler ikke får med seg fartsskilt - og dermed oppgir feil hastighet, sier Ståle Frydenlund til Dinside.

Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening tror den nye «fartssperren» vil fungere mest som en pekefinger – ikke bokstavelig tak en farlig bråbrems. Foto: Elbilforeningen
Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening tror den nye «fartssperren» vil fungere mest som en pekefinger – ikke bokstavelig tak en farlig bråbrems. Foto: Elbilforeningen Vis mer

– Ofte er den for lav, og man risikerer å sinke trafikken unødig. Dermed er det også rimelig å hevde at teknologien ikke er god nok, og at den bør fintunes i mellomtida (før ISA tas i bruk).

Også her er NAF og elbil-organisasjonen enige.

– Når bilen skal lese skiltene selv, varierer kvaliteten fra bil til bil. Teknologien er ikke helt lik, og noen treffer bedre enn andre. En klassisk feiltolkning er at 80 tolkes som 60, og motsatt, uttalte Nils Sødal til Dinside for bare et par uker siden.

– Når det gjelder de GPS-baserte systemene, er de avhengige av at kartverket de henter fartsgrensene fra, er oppdatert. Og det er de ikke alltid, slo Sødal fast.

ALLEREDE PÅ PLASS: Noen biler leveres allerede med en slik intelligent fartsholder. Foto: Ford
ALLEREDE PÅ PLASS: Noen biler leveres allerede med en slik intelligent fartsholder. Foto: Ford Vis mer

– Bråbrems er farlig

I bunn og grunn er de fleste organisasjonene udelt positive til at det fremmes tiltak som skal bidra til mer sikkerhet på veiene i Norge og på kontinentet. Trygg Trafikk mener ISA er et viktig tiltak som vil gi god effekt på trafikksikkerheten, etter hvert som det blir standard i kjøretøyparken.

De er imidlertid skeptisk til at funksjonen skal kunne skrus av.

– Effekten av dette, når det det er implementert i alle biler, er beregnet av Transportøkonomisk Institutt (TØI). Det tyder på at dette er det mest virkningsfulle bidraget vi kan ha for å redusere antall drepte og hardt skadde. Problemet er at det fortsatt er frivillig og dermed kan velges bort av føreren, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Dinside.

FONRØYD: Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er glad det kommer flere hjelpemidler som bidrar til å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Foto: Trygg Trafikk
FONRØYD: Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er glad det kommer flere hjelpemidler som bidrar til å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Johansen frykter ikke at systemet skal føre til farlige situasjoner, som at bilene plutselig skal bråbremse av seg selv, eller at de ikke får nok fart til effektiv forbikjøring.

– Det vil varsle deg når du passerer fartsgrensen. Fortsatt fartsøkning vil gi vibrasjon eller motstand i gasspedalen. Motorkraften reduseres, men det kommer nok ingen bråbrems. Dette vil i så fall være svært farlig.

– Skiltgjenkjenningen er for øvrig en relativt pålitelig funksjon, bortsett fra der skiltingen er feil eller mangelfull. Jeg har aldri opplevd eller hørt om forveksling, kun om mangelfull informasjon til systemet. Kartdata fra for eksempel HERE er så pass komplette og oppdaterte at de som GPS-funksjon (fartsgrensekart) er svært pålitelige.

« … det kommer nok ingen bråbrems. Dette vil i så fall være svært farlig.» Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk

Oppgraderinger og krav kommer

ISA er ikke regulert gjennom typegodkjenningsprosessen på bilene i dag. Men ifølge Vegvesenet vil det komme krav til ISA innen 2022. Detaljerte test- og funksjonskrav er fortsatt under utarbeidelse, skriver de i en e-post til Dinside.

Forhåpentligvis vil systemene da fungere bedre enn i dag – og skepsisen kan legges død.

– Vi i Statens vegvesen oppfordrer førere til å sette seg nøye inn i bruksanvisningen for bilens systemer og spesielt lese om systemenes begrensninger og advarsler, understreker Liv Bulling i avdelingen for trafikant og kjøretøy.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer