<strong>KUL:</strong> Peugeot har virkelig draget på design om dagen. Småbilen 208 har det man forventer av praktisk plass og er første elbil ut der man kan si at de elektriske funkjonalitetene, som lading og rekkevidde er blant de beste. Foto: Rune M. Nesheim
KUL: Peugeot har virkelig draget på design om dagen. Småbilen 208 har det man forventer av praktisk plass og er første elbil ut der man kan si at de elektriske funkjonalitetene, som lading og rekkevidde er blant de beste. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Test: Peugeot e-208

Bra pris, bra rekkevidde

Men holder den egentlig hva den lover?

Publisert
Sist oppdatert

De små elbilene har hatt en brokete vei. Det er først og fremst kort rekkevidde de har lidd av og fortsatt lider av.

I dette markedet kommer Peugeot inn med e-208. Den har alt du måtte ønske av en småbil, kanskje med unntak av plass i baksetet.

<strong>GT:</strong> For å få de lysende kloremerkene må du gå for GT eller GT-Line. De har også 17-tommers felger og de dekorative sorte skjermbredderne. GT, som avbildet, har også sort tak og speiler. Testbilen har også et panoramavindu som ikke lar seg åpne. De pengene kan du glatt spare. Foto: Rune M. Nesheim
GT: For å få de lysende kloremerkene må du gå for GT eller GT-Line. De har også 17-tommers felger og de dekorative sorte skjermbredderne. GT, som avbildet, har også sort tak og speiler. Testbilen har også et panoramavindu som ikke lar seg åpne. De pengene kan du glatt spare. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den ser frekk ut med dagens øyne og for oss som husker tilbake til 80-tallet, har de virkelig flørtet med bilen som nådde massene, Peugeot 205, og har da spesielt brukt stilelementene fra GTI-utgaven. Skulle man ønsket seg noe, var det at den sto 1,5 cm lavere på fjærene. Høyden skal ikke ha noe å gjøre med elektrifiseringen, for de fossile versjonene er akkurat like høye.

<strong>SÆRT:</strong> Peugeot har hatt sin helt egne løsning på interiør de siste årene med et lite ratt lavt plassert, nermest i fanget, med både flat topp og for å se isntrumentene. De skal erstatte head-up display hevder de. Det fir en spesiell kjørefølelse. Foto: Rune M. Nesheim
SÆRT: Peugeot har hatt sin helt egne løsning på interiør de siste årene med et lite ratt lavt plassert, nermest i fanget, med både flat topp og for å se isntrumentene. De skal erstatte head-up display hevder de. Det fir en spesiell kjørefølelse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og lekenheten har de fortsatt med inni, med enkle men virkningsfulle grep. 208 er den første bilen vi har sett med tredimensjonalt instrumentpanel. Det synes vi er veldig kult, men når de først var i gang, hadde det vært enda bedre om de hadde satt seg ned noen ekstra minutter og lagd en bra kjørecomputer. Ta en titt over til Audi for eksempel.

<strong>KULT:</strong> Effekten synes ikke på bildet, men Peugeot har laget et ganske så kult 3-dimensjonalt instrumentpanel med hele fem forskjellige visninger. Men vi savner fortsatt en skikkelig bra kjørecomputer. Foto: Rune M. Nesheim
KULT: Effekten synes ikke på bildet, men Peugeot har laget et ganske så kult 3-dimensjonalt instrumentpanel med hele fem forskjellige visninger. Men vi savner fortsatt en skikkelig bra kjørecomputer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Knapperaden er typisk Peugeot om dagen. Vakkert å se på, ikke det mest logiske i bruk. En kombinasjon av berøringsknotter og moderne tolkning av vippebrytere. Noen av dem er snarveier til skjermen som har en fransk logikk vi ikke er helt enig i, men som man må lære seg å like dersom man går for et av PSA sine produkter.

Enkle ting som sort skjerm i mørket, podcastlytting med bilstopp innimellom, temperaturstyring og så videre, funker ikke like enkelt som i andre biler.

Men vi liker materialvalg som karbonfinish på dashbordet og kule tekstiler i de gode setene. Skal baksetene brukes må første rad jenke seg i økende grad etter lengden på beina. Det er tross at en småbil.

Og vi liker at bilen låser seg opp når vi nærmer oss. Her trengs ikke to napp i dørhåndtaket. Med varmepumpe og appstyring, har du varm bil når du måtte ønske også. At man må holde på startknappen i 2 sekunder før den enten starter eller stopper, føles unaturlig, men blir en vanesak.

Bagasjerommet på 265 liter er lettlastet med forholdsvis stort gulv. Det er bare plass til småtterier helt i bakkant under gulvet. Med setene nedslått, svelger bilen 1100 liter.

Kjører morsomt

Sittestillingen er som sagt god og man venner seg til at det lille firkantede rattet må plasseres svært lavt for at løsningen med å se instrumentene over rattet skal virke.

Understellet virker akkurat passe stivt ved vanlig kjøring, men allerede ved første fartsdump bekreftes et mykt bakhjulsoppheng.

Det gir ikke forbedrede kjøreegenskaper, men bilen er morsom å kjøre på svingete veier og er egentlig fint anpasset effekten.

Motoren er på 136 hk og 260 Nm. Det er ikke veldig mye i elbilsammenheng, men holder for 0-100 på 8,1 sekunder og toppfart på 150 km/t. Effekten holder mer enn nok til vanlig kjøring, men fremkaller en klump i magen ved forbikjøringer. Da skulle man gjerne hatt litt mer.

Går langt nok

Elbilens store akilles har, med få unntak vært rekkevidden. Småbiler frem til nå ofte hatt teoretisk rekkevidde opp til 20 mil, ofte halvparten og noen ganger under.

Det er en klimaavveining hvor stort batteriene i bilene skal være, men vi mener man må opp på 30 mil WLTP for å slippe at det er rekkeviddeangsten som preger hverdagen din.

MUSTANG? Neida. Dette har også vært lyssignaturen til Peugeot de siste årene også. Foto: Rune M. Nesheim
MUSTANG? Neida. Dette har også vært lyssignaturen til Peugeot de siste årene også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Denne er byttet på PSA sin CMP-plattform, som både huser el og fossil. Elbilen er identisk med fossilbilene, forskjellen ligger i batteriet, som er plassert midt under bilen. Resten av elektronikken er plassert under panseret, sammen med elmotoren som driver forhjulene. Her er det altså og dessverre ingen frunk til for eksempel ladekabler.

Batterikapasiteten er oppgitt til 50 kWt og de skilter med 34 mil. Vi har dessverre ikke testet den på vinterstid, men da vi kjørte den i fire varmegrader, riktignok uten at vi hadde formarmet kupeen, kom vi ikke lenger enn 23,9 mil. Det gir et forbruk på 1,82 kW/mil.

Da er det plutselig veldig mange som kan bruke denne bilen uten å måtte tenke på hurtigladere. Og om du skal en langtur, kan du glede deg over at den tar imot 100 kW. Det er best i en småbil.

<strong>KJAPP:</strong> Har du tilgang på 11 kW på hjemmeladeren, kan denne bestilles med 11 kW ombordlader. Og her slipper du å fjerne gummiproppen hver eneste gang du skal lade bilen. En pakning rundt lokket holder kontakten tørr. Foto: Rune M. Nesheim
KJAPP: Har du tilgang på 11 kW på hjemmeladeren, kan denne bestilles med 11 kW ombordlader. Og her slipper du å fjerne gummiproppen hver eneste gang du skal lade bilen. En pakning rundt lokket holder kontakten tørr. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er ingen som slår ombordladeren som tar imot 11 kW på 3-fas. Den er riktignok ekstrautstyr og trolig få som velger, for den trenger 3-fas strøm.

Selv med 7,4 kW på enfas lader du batteriet fra tomt til fullt på 8 timer.

Tangerer 300.000

Startprisen er på svært hyggelige 264.000 kroner, men da får du innstegsmodellen Active og det er ikke den bilen du vil ha. Da mangler du blant annet vesentlig utstyr som ryggesensor.

Allure får ryggesensor og 3d i-Cocpit med 10-tommers holograminstrumenter, men det er først når du kommer opp på GT Line at man får mye attraktivt utstyr.

Testresultat

Peugeot e-208

Tøff og kompetent

Bra rekkevidde, rask lading, kul design, passe praktisk.

Går kortere enn lovet, de to laveste utstyrsnivåene utelukkes på grunn av mangel av utstyr.

Da får man blant annet adaptiv fartsholder, et helt naturlig valg i el-biler, samt lyssignaturen med full LED-frontlys og fjernlysassistanse. Da får man ryggekamera og sensorer foran samt 17 tommers felger (16 er standard).

Den blir også mer jålete inni med sportsstoler i delskinn og limegrønnne sømmer og striper, høydejustering på begge seter og isofix i passasjersetet, sort innertak og nappatrukket ratt.

GT har i tillegg aktiv blindsonevarsling, annet interiør og den kjekke nøkkelfrie åpningen. Den skiller seg fra de andre med tak og speiler i sort.

Vår testbil havner på 310.000 kroner. Da havner den i samme selskap som den elektriske Mini Cooper SE.

Peugeot e-208

MotorElektrisk
Type:Synkron, permanent magnet
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Oppgitt rekkevidde (WLTP):340 km
Ombordlader:11 kW (3-fas) / 7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:8,1 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (mm):4055 x 1765 x 1430
Akselavstand (mm):2.540
Dekkdimensjon:195/55 R16 (GT-Line: 205/45 R17)
Egenvekt:1.455 kg
Bagasjerom (VDA):265 + 2 liter
Garanti bil:5 år
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år / 160.000 km
Pris fra kr.:264.600
Pris testbil:309.440

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer