Alfa Romeo Giulia GTAm

Børster støv av to råtasser

En stor overraskelse midt i kampen om å få ned CO2-utslipp.

BANEVERSJON: GTA kommer i to versjoner. Bilen på bildene er er den mest baneorienterte. Foto: Alfa Romeo
BANEVERSJON: GTA kommer i to versjoner. Bilen på bildene er er den mest baneorienterte. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Alfa Romeo er kanskje den største overraskelsen fra det som skulle vært Genève-messa i år. Som en svært uventet flathånd midt på kinnet, viser de to racinginspirerte gateversjoner av Giulia, som overgår «M3-killeren» Quadrifoglio.

BRUTALT: Hele fronten har massive luftinntak. Til og med grillen er helt åpen. Alt foran frontruta er spesialdesignet for de 500 bilene som blir produsert. Foto: Alfa Romeo.
BRUTALT: Hele fronten har massive luftinntak. Til og med grillen er helt åpen. Alt foran frontruta er spesialdesignet for de 500 bilene som blir produsert. Foto: Alfa Romeo. Vis mer

Man har børstet støv av to gamle betegnelser GTA og GTAm.

Den første er en råtass for gate og vei, mens den andre er enda skarpere og enda mer tilpasset bane. Derfor har den en skikkelig hekkvinge, mangler baksete og har både fullbur, 5-punkts setebelter og brannslukker montert.

Rå design

Det mest iøynefallende er designen. Det er ekstra av alt. Fronten er helt ny med enda mer dramatikk. Det er nesten så tennene kommer ut av det ekstra store gapet.

Detaljene i svart karbon er godt inspirert fra BMW, men dramatikken er ganget med ti. Det er til og med laget ekstra kjølespalter rundt grillen. Kjøling til bremser er på plass, og utslipp på panseret og i bakkant på de brede framskjermene, gir dramatikk.

Man har selvsagt lagt på den tradisjonsrike firkløveren på skjermene. Alfa Romeo har også blåst liv i logoen til sin gamle racing-avdeling, Autodelta, som ble etablert i 1961, men som ble borte igjen på 70-tallet.

De brede bakskjermene er kanskje det mest brutale og minst vellykkede på bilen, men viser med tydelighet at de 20-tommer store hjulene har fått 50 millimeter bredere sporvidde.

GTA og GTAm har fått nytt eksosanlegg, konstruert fra F1-teamet Sauber. Om ikke EU har ødelagt all moroa, høres det ut som det kan by på hårreisende lydopplevelser fra den allerede vellydende twinturbomatede 2,9 liters V6-motoren som er blitt trimmet fra allerede kraftige 510 til 540 hester.

BEINHARDT: 6-punkts seler, helbur og ikke baksete, avslører at du bør være glad i banekjøring for å kjøre den. Foto: Alfa Romeo.
BEINHARDT: 6-punkts seler, helbur og ikke baksete, avslører at du bør være glad i banekjøring for å kjøre den. Foto: Alfa Romeo. Vis mer
DETALJER: Giulia har vært beskylt for å være litt kjedelige inni. Det er absolutt ikke tilfelle i spesialmodellen. Legg merke til alcantarainnleggene oppå dashbordet, dørtrekkene, på ratt, seter og armlene. Seler og de egentlig litt latterlige stroppene for å åpne dørhåndtakene, er kule elementer som piffer opp. Foto: Alfa Romeo.
DETALJER: Giulia har vært beskylt for å være litt kjedelige inni. Det er absolutt ikke tilfelle i spesialmodellen. Legg merke til alcantarainnleggene oppå dashbordet, dørtrekkene, på ratt, seter og armlene. Seler og de egentlig litt latterlige stroppene for å åpne dørhåndtakene, er kule elementer som piffer opp. Foto: Alfa Romeo. Vis mer

Da går den forbi AMG C63 med god margin ... foreløpig. Vi vet at Mercedes’ twinturbo 4-liters V8 allerede yter 639 hestekrefter i GT Four Door Coupe, så de justerer den nok opp om de føler for det.

GTA er slanket 100 kilo og M-versjonen er ytterligere 50 kilo lettere.

Det skal produseres 500 stykker, men vi tipper det blir stylingfirmaer som er blitt kraftig inspirert til å tilby deg noe lignende.