<strong><b>Volvo XC90 T8:</strong></b> Volvo har allerede forhåndssolgt over 200 eksemplarer av den kommende ladbare XC90. 1 av 5 kunder av XC90 velger denne.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Volvo XC90 T8: Volvo har allerede forhåndssolgt over 200 eksemplarer av den kommende ladbare XC90. 1 av 5 kunder av XC90 velger denne. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bør du kjøpe ladbar hybrid nå, eller vente?

Nå kommer de ladbare hybridene for fullt.

Publisert
Sist oppdatert

Elbiler har vært i skuddet en stund, og nylig passerte vi den magiske grensen på 50.000 EL-registrerte biler på norske veier.

Men elbiler passer ikke for alle, og bilbransjen tror derfor at ladbare hybrider er et godt kompromiss for å få ned forurensende utslipp, både lokalt og globalt.

Høyt salg allerede

Året 2015 vil stå igjen i minnebøkene som det året da ladbare hybrider traff oss for fullt. Det finnes allerede mange modeller på markedet, men i år kommer det flere enn noen gang.

Innen året er omme vil det være et sted opp mot 20 forskjellige ladbare modeller på markedet.

En undersøkelse utført av Sentio forteller at så mange som 44 prosent av oss kommer til å kjøpe en ladbar hybrid ved neste bilbytte. En spørring gjort på Dinside.no bekrefter tallet, der 45 prosent av leserne svarte det samme.

I mai ble det registrert 805 ladbare hybrider, så 6,7 prosent av alle registrerte biler var en ladbare hybrid. I mai 2014 var til sammenligning bare 126 av personbilene med hybriddrift ladbare. Totalt var 14 prosent av personbilene hybridbiler – ladbare eller ikke. Det ble dermed totalt registrert 1.682 nye personbiler med hybriddrift , en økning på 73,0 prosent i forhold til mai 2014.

<strong><b>LADEKONTAKT:</strong> </b> Flere og flere biler får ladekontakt i tillegg til påfylling av vanlig drivstoff. Foto: BMW
LADEKONTAKT: Flere og flere biler får ladekontakt i tillegg til påfylling av vanlig drivstoff. Foto: BMW Vis mer


Bruksmønsteret avgjør

De fleste ladbare hybridene har i dag en oppgitt rekkevidde på strøm alene på 4-5 mil.

Men denne rekkevidden må du ta med en klype salt, spesielt om vinteren.

De fleste ladbare hydbridene dekker likevel den vanlige mann i gatas pendlerbehov, spesielt dersom du kan lade både hjemme og på jobben.

For det er rett og slett bruksmønsteret som avgjør hvorvidt en ladbar hybrid er noe for deg eller ikke. Kjører du mye korte turer med mulighet for å lade i mellomtiden, så fungerer den ladbare hybriden i stor grad som en elbil.

Sluntrer du unna med lademulighetene, så gir du fra deg store deler av gevinsten fordi du drar rundt på en bil som veier flere hundre kilo mer i vekt, sammenlignet med en tilsvarende bil uten lademulighet.

Populært med store hybrid-SUV-er

Av modellene som kommer utover året finner vi flere store SUV-modeller, deriblant Volvo XC90, BMW X5 og Audi Q7. I dette segmentet har vi fra før Porsche Cayenne S-E Hybrid, også denne en ladbar hybrid.

Dette er biler som alle veier et sted rundt 2,3 tonn, men som likevel er oppgitt med et forbausende lavt forbruk av drivstoff.

EU-kommisjonen har nå slått fast at de målemetodene som benyttes i dag (NEDC) ikke er representabel for ladbare hybrider, og har derfor bestemt at metoden for å finne det faktiske forbruket skal endres. Frem til dette er gjort kan vi som forbrukere nyte godt av at disse bilene blir gunstige i innkjøp, ettersom de kan vise til et svært lavt forbruk – riktig eller ei.

Se bilder av flere ladbare hybrider:


Avgiftene gjør at de store og tunge SUV-ene blir spesielt gode kjøp

Slik det ser ut nå er det spesielt de store tunge SUV-modellene som vil nyte godt av avgiftsomleggingen som er varslet innført fra nyttår. Dette fordi de er sterke, og veier mye. I de nye avgiftene legges det til grunn at den delen av bilavgiften som straffer hestekrefter over tid skal fjernes helt, og at vektavgiften skal reduseres.

Dette tegner et bilde hvor besparelsen blir størst på de store tunge ladbare hybridene , mens mindre og lettere modeller får minst gevinst fra den nye avgiftsomleggingen.

Som en kompensasjon for redusert effekt- og vektavgift, skal avgiften for CO2 og NOx-utslippet per bil økes. Dette vil straffe biler med høyt forbruk, og dermed høyt utslipp, mens de store ladbare SUV’ene, som har et svært lavt oppgitt forbruk, vil nyte godt av denne omleggelsen.

Men ikke fortvil. Det kommer også andre modeller enn bare store firehjulstrekkere. Mercedes-Benz kommer med C350, en modell som blir svært prisgunstig. Snart er også nye Passat på plass i ladbar versjon, og etter hvert vil vi antagelig få se ladbare hybrider som bryter en barriere med tanke på elektrisk rekkevidde. 6-7 mil oppgitt rekkevidde hadde vært ideelt, ettersom vi da kan forvente rundt 5 mil reelt.

Bør du vente?

Regjeringen har som sagt gitt sine innspill til hvordan bilavgifter bør være satt sammen for fremtiden. Med reduksjon i effekt- og vektkomponentene, samt økning i avgift på utslipp, så ser det likevel ut til at det blir en prisreduksjon på store ladbare hybrider fra nyttår. De mindre har ingen avgift å snakke om, så der blir det knapt noen endring.

Ulempen er at Regjeringen ikke har sagt noe om hvordan justeringen av de tre nevnte komponentene blir, og det er derfor umulig med sikkerhet å forskuttere en prisreduksjon, selv om noen mener at store SUV-modeller kan bli så mye som 200.000 kroner billigere.

Høres det for godt ut til å være sant, så er det som regel det. Vårt råd er heller å velge bil etter bruksmønster og behov enn spekulasjoner om fremtidig pris.

Ladbare i dag

Audi A3 e-tron Sportback
BMW i8
Mercedes-Benz C350 e
Mercedes-Benz S500 e
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche 918 Spyder
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera S E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in
Volkswagen Golf GTE
Volvo V60 D6

Disse kommer

Audi A4 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW X5 xDrive40e
BMW 328e xDrive
Mercedes-Benz GLE 500 e
Mitsubishi XR-PHEV
VW Passat GTE
Vovlo XC90 T8

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer