Test: Ford Ranger Raptor

Bølla blant pickupene

Ford Ranger Raptor skal tåle 170 km/t i terrenget!

Kongen på haugen: Interessen for tøffe pickuper er stor i Norge og mange bruker mye penger på å bygge de om. Med Raptor har Ford gjort jobben for deg. Det finnes ingen produksjonsbil i denne klassen som er mer hardcore i Norge, og mye tyrer på at Nodmenn er klare for den. Foto: Rune M. NesheimVis mer Vis mer

Ford lanserer facelift på pickupen Ranger i disse dager. Bi-Xenon hovedlys med LED kjørelys, ny front, nye motorer og 10-trinns girkassen fra F-150 ...

Men glem den akkurat nå. Øverst i næringskjeden, over LT, XLT og Wildtrak, finner vi den virkelige nyheten. Raptor.

Navnet var mest kjent for den lille og raske Velociraptor, før Ford tok det i bruk på Ford F150 Pickup i versting-utgave: Et bensintørst beist, som knapt noen nordmenn har råd til å kjøre, og den eneste nøkkelferdige pickup i verden med hoppgaranti.

HARDCORE: Det gis ikke hoppgaranti på Ranger Raptor, men sjansen bød seg likevel på lanseringen. Foto: Ford
HARDCORE: Det gis ikke hoppgaranti på Ranger Raptor, men sjansen bød seg likevel på lanseringen. Foto: Ford Vis mer

Ford Ranger Raptor er ikke like drøy, men likevel pickupens svar på Ford Focus RS i terrenget. Det er derfor den blant sine seks kjøreprogrammer også har et eget Baja-modus. Sjefsingeniøren bak Ranger Raptor, Damien Ross fra Australia, er stolt av sin nye kjæledegge. Down under har den vært i salg i ett år allerede.

- Vi ville gjøre dette til sportsbilens pickup, og stilte samme krav til denne som til F150 Raptor. Du skal kunne herje med denne i terrenget, helt opp til toppfarta rundt 170 km/t, akkurat som sværingen kan. Vi hadde det så moro under utviklingen, at jeg nesten skammer meg over å kalle det jobbing, forteller han til Dinside.

Det er grunnen til at befinner vi oss i sanddynene øverst på Afrikas vestkyst. For det er mellom eseltransport, kameler, steinkastende småunger, store mengder søppel, skrint jordsmonn og endeløse strekninger med elendige veier i Marokko at Ford vil vise oss hvor bra Ranger Raptor er.

KONTRASTER: Esel er mer normalt fremkomstmiddel enn moped i området der vi testet Raptor. I en liten landsby vi stoppet i, latet det til at den største næringen var taxi. Fyren med rundbulket S-klasse fra 80-tallet var høyt på rangstigen. Foto: Anne Sønsteby / Ford
KONTRASTER: Esel er mer normalt fremkomstmiddel enn moped i området der vi testet Raptor. I en liten landsby vi stoppet i, latet det til at den største næringen var taxi. Fyren med rundbulket S-klasse fra 80-tallet var høyt på rangstigen. Foto: Anne Sønsteby / Ford Vis mer

Seriøst understell

Wow. Raptor er drittøff og har fått betraktelig skarpere tenner, for å holde konkurrentene unna og pulsen din oppe, bak rattet. Dette er ikke en klistremerketrimmet utstyrsversjon!

Vi går raskt gjennom endringene:

  • Bærebruene i aluminium er lettere og gir 15 cm bredere sporvidde.
  • Bladfjærene bak er byttet mot spiralfjærer,
  • Nytt Wattlink-stag for å sikre bakakselen i alle retninger.
  • Alle fire hjul er velsignet med sportsligere fjær- og demperoppsett fra Fox, som gir 30 prosent mer vandring og posisjonsavhenging demping. Altså mykt midtparti med bypass av demperoljen, og strammere mot hver ende.
  • Viktigste av alt, for fremkommeligheten, er imidlertid hjulene. Den har fått spesialproduserte terrengdekk fra BF Goodrich i dimensjonen 285/70 R17.
  • Stålbjelkene bak fangerne er med på å gjøre ramma sterkere, og man har benyttet anledningen til å bruke stivere stål, i området ved motor og girkasse, når man likevel måtte bygge om innfesting til fram- og bakhjulsoppheng.
  • Bakkeklaringen er økt kraftig fra 23,2 cm til 28,3 cm og elektronisk diffsperre i den stive bakakselen er på plass.
STORE ENDRINGER: Stålplata er dobbelt så tykk som på Ranger, og hele hjulopphenget er annerledes.
STORE ENDRINGER: Stålplata er dobbelt så tykk som på Ranger, og hele hjulopphenget er annerledes. Vis mer
SPESIALLAGET: Dekkene er fra før kjent for å være blant de beste i terrenget. Ford har samarbeidet med dekkfabrikanten for å gjøre dem enda bedre for Raptor. Riktignok var lavere dekktrykk på ønskelista til instruktørene på de mest løse sanddynene.
SPESIALLAGET: Dekkene er fra før kjent for å være blant de beste i terrenget. Ford har samarbeidet med dekkfabrikanten for å gjøre dem enda bedre for Raptor. Riktignok var lavere dekktrykk på ønskelista til instruktørene på de mest løse sanddynene. Vis mer

Ut på veien

Vi står i knusktørr ørken, men når vi havner vel hjemme i Norge igjen, er det greit å vite at den kan dyppes i vann ned til 85 cm.

- Put the car in Normal and High two. Have a nice trip and be careful of the Police.

Vi begynner med en landeveisetappe på grov grus og sand, og bakhjulstrekk. Støvskyen står bak oss, og vibrasjoner opp i karosseriet er uunngåelig med så svære hjul og stiv bakaksel. Det merker man på asfaltetappene også. Men fjæringskomforten er bra.

ASFALT: Vanlig veier er kanskje ikke dens beste element. Det er da man kjenner best at bilen drasser på store hjul, noe som sender litt vibrasjoner opp i karosseriet. Dekkene er overraskende stillegående, selv når man får fart på dem. Foto: Ford
ASFALT: Vanlig veier er kanskje ikke dens beste element. Det er da man kjenner best at bilen drasser på store hjul, noe som sender litt vibrasjoner opp i karosseriet. Dekkene er overraskende stillegående, selv når man får fart på dem. Foto: Ford Vis mer

Bilen funker bra på asfalt, og dekkene imponerer med lavt støynivå, noe Ford hevder de jobbet mye med sammen med dekkprodusenten. Men understellet imponerer mer på de dårlige deler av veiene. Bilen flyter av gårde, og jo fortere jo bedre.

Forbikjøringer på de smale asfaltveiene, der vi tvinges utenfor veiene med det det ene hjulparet, merkes knapt. Og dette samtidig som styring og kontroll føles skarp og presis.

Utseendet matcher

Den er feit. Ikke bare er selve skjermene flere centimeter bredere, både foran og bak. Det visualiseres best i ytterkant av lyktene, der du ser mesteparten av hvor mye skjermene er trukket ut i bredde. De har svære skjermbreddere utenpå det også. Til sammen gjør det bilen 16,8 centimeter bredere. Vanlig Ranger ser ut som ei blodfattig høne, mot fuglefamiliens Raptor.

Den feite grillen og høyt monterte fangerne i kompositt, med integrerte tauekroker som drar 4 tonn, er inspirert av råskinnent F-150 Raptor og gir bilen enda brattere angrepsvinkler nærmere bestemt 32 grader foran og 24 bak (29 og 21 på Ranger).

Kanalbeskytterne i magnesium og den 2,3 cm tykke beskyttelsesplaten i høyfast stål under fronten skal sikre at du ikke blir stående igjen å blø olje eller skade vitale deler. Stigtrinnene er solide og kjekke og ha for de som ikke rager så høyt over bakken.

Men selv om det er spart på vekt her og der, er den ingen lettvekter. Vi ratter 2,4 tonn, 200 kilo mer enn Ranger. Da er det greit at de ventilerte bremseskivene har vokst til 332 mm både foran og bak.

VARIERT: Underlaget var svært varierende. Det eneste vi ikke fikk testet var vått terreng. Men den viktige bakkeklaringen og sperre er på plass sammen med gode dekk. Det lover bra. Foto: Ford
VARIERT: Underlaget var svært varierende. Det eneste vi ikke fikk testet var vått terreng. Men den viktige bakkeklaringen og sperre er på plass sammen med gode dekk. Det lover bra. Foto: Ford Vis mer

Du bestemmer

- Turn the gearbox in 4 low and manual. Turn the Drive mode to Rock.

Nesa peker på et rimelig steinete parti, før vi havner ute i sanddynene.

Det er en befrielse for entusiastene å se at dette fortsatt er en manuelt betjent bil. Setter du den i manuell, er den manuell. Da girer du med svære padler bak rattet. Diffsperra i bakakselen blir også stående på til du selv slår den av.

Det er greit å vite når du faktisk kjører aktivt i terrenget, og trenger det grepet du kan få og holde momentet oppe. Da ønsker du ikke ufrivillige girskift og plutselig mangel på drivende hjul.

Kjøreprogrammene er en liten hjelp, så lenge du kjører i automat-modus. Fjærenes karakteristikk endres ikke, diffen berøres ikke, ikke manuell eller automatisk giring heller. Det går mer på hvilket gir girkassa velger, hvor fort den girer, pedalrespons, styrerespons og ESP-innvirkning.

Vi holder oss i første- og andregir over det steinete partiet, for å skåne både oss og bilen.

Sprek nok

Det er nok mange som har engstet seg for at Ford har nedskalert under panseret. For rekkefemmeren på 3,2 liter, på 200 hester og 470 Nm, er byttet ut mot 2-liters dobbeltturbo, med 213 hester og 500 Nm. Det som kanskje er viktigere er karakteristikken.

BRA NOK: Ford har valgt en toliter med to turboer under panseret. Den er ikke råsprek, men det holder. De sterkeste konkurrentene, Toyota Hilux og Isuzu D-Max har henholdsvis 2,4 liter på 150 hester og 1,9 liter på 164. Bare VW Amarok, som kjører 3-liter, har 258 hester i kraftigste versjon.
BRA NOK: Ford har valgt en toliter med to turboer under panseret. Den er ikke råsprek, men det holder. De sterkeste konkurrentene, Toyota Hilux og Isuzu D-Max har henholdsvis 2,4 liter på 150 hester og 1,9 liter på 164. Bare VW Amarok, som kjører 3-liter, har 258 hester i kraftigste versjon. Vis mer
INGEN GRUNN TIL Å HENGE MED GEIPEN: Den nye toliteren vil funke tilfredsstillende for de fleste, selv om den mangler volum i forhold til de fleste konkurrentene som stort sett kjører fra 2,2 liter opp til 3 liter. Foto: Ford
INGEN GRUNN TIL Å HENGE MED GEIPEN: Den nye toliteren vil funke tilfredsstillende for de fleste, selv om den mangler volum i forhold til de fleste konkurrentene som stort sett kjører fra 2,2 liter opp til 3 liter. Foto: Ford Vis mer

Vi har ikke kjørt den gamle motoren, men ifølge Ford har den langt bedre respons, og takket være 10-trinns automatkassa fra F150 og Mustang er den sterk uansett hva du hiver bakpå eller trekker.

Ti trinn høres usaklig mye ut, men gir mer mening i et nyttekjøretøy enn personbil. Kjører du tomt, kan motoren gå og rusle nærmest lydløst på de høyere girene, mens man aktivt bruker de lavere når den trekker tungt.

Apropos det: Raptor har redusert trekk på kroken fra 3.500 til 2.500 kilo, fordi australierne heller prioriterte fjæringsvei og sportslige egenskaper.

Full pakke pluss litt til

Vi sitter i spesialstoler med hardere stopping og mer støtte, og det tykke sportsrattet her rød strek for å hjelpe deg med å skjønne når hjulene peker rett fram i kampens hete. Instrumentene har fått sporty design i instrumentpanelet.

Testbilene har benk baki, og det er faktisk bra plass der også. Det er synd vi blir frafrøvet dette i Norge, for dette kunne nesten vært en familiebil.

Raptor er dyr. Startprisen er på 676.000 kroner, men når du har bestilt vinterhjul, dieselvarmer og metallic-lakk har du passert 700.000 kroner. Det er 160.000 kroner mer enn for Wildtrak.

MYE UTSTYR: Man kan i prinsippet bare bestille metallic lakk, låsbare hjulmutre, vinterdekk og dieselvarmer. Alt annet er standard. Det gjelder også tildekkingen av planet. Raptor fås kun i firedørs versjon. Foto: Ford
MYE UTSTYR: Man kan i prinsippet bare bestille metallic lakk, låsbare hjulmutre, vinterdekk og dieselvarmer. Alt annet er standard. Det gjelder også tildekkingen av planet. Raptor fås kun i firedørs versjon. Foto: Ford Vis mer

Men da kan du trøste deg med at du har nesten alt utstyret du finner i en Mondeo Vignale. Det eneste vi savner er et kamera forover, for å se hva som venter deg over en bakketopp, men fotgjengervarsling bakfra, parkeringshjelp, adaptiv cruice og markedets beste stemmekontroll blir helt uvesentlig her vi sitter, med sanddyner så langt øyet kan se og full tank med diesel. Her skal det kjøres. «Put it in drive mode Baja», spraker det i Walkie Talkien. Vi gir bunn gass …

Testresultat

Ford Ranger Raptor

Terningkast 5
Komplett hardcore og barsk pickup, med masse utsyr og en pris mange firma kan leve med.

Entusiastbygg konstruert Down under, masse utsyr og skikkelig tøff

Stiv pris for dem som ikke kan trekke av MVA, og det finnes behageligere pickuper langs veien

Skal selge 250 stk. årlig

Ford har stor tro på Ranger i Norge. De kniver i toppen av salgsstatistikken med Toyota og Isuzu og har mål om å ta steget helt opp på pallen når den den nye er på plass.

SPORTSLIG: Raptor overrasker med sporty og effektivt hjuloppheng, som nesten var bedre jo fortere det gikk. Foto: Ford
SPORTSLIG: Raptor overrasker med sporty og effektivt hjuloppheng, som nesten var bedre jo fortere det gikk. Foto: Ford Vis mer

At det finnes et marked er Ford ikke i tvil om. Den norskbygde spesialmodellen Delta fra påbyggeren Lafinto, med blant annet større hjul og valgfri heving på seks og ti cm er det hittil solgt 260 stykker av, selv om den koster 100.000 kroner ekstra.

Markedet for den blir trolig borte nå som Raptor er tilgjengelig. I Norge meldes det om stor interesse og importøren mener den skal stå for 25 prosent av salget på rundt 1.000 biler. Da blir ikke dette noen sjelden bil langs veien.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her

Ford Ranger Raptor

Motor: R4, 16V, to turboer, diesel
Slagvolum:1.996 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 3.500
Dreiemoment - o/min:500 Nm / 2.000
Drivverk:10-trinns automat 4x4
0-100 km/t:10,5 sek
Toppfart:170 km/t
Forbruk NEDC:0,87 l/mil
CO2-utslipp NEDC:233 g/km
Tankvolum:80 liter
L/B/H:540/203/187 cm
Akselavstand:322 cm
Dekkdimensjon:285/70R17
Egenvekt:2.537 kg
Hengervekt:2.400 kg
Pris fra:676.000,-