Bobleromantikk

Utseendemessig er det mange likhetstrekk mellom dagens Beetle og den gamle bobla, men der stopper også mye av likheten. Teknisk er det to verdener.

Bobleromantikk
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Volkswagen har vært dristige med Bobla. Bobla er i sin helhet bygd i romansk stil. Det finnes knapt en eneste rett linje. På innsiden har også designerne fått med seg det vesentlige. Du drar kjensel på den store fartsmåleren, blomstervasen og store flater i dørene i bilens farge.

Stor og noe upraktisk

Det runde taket skaper en enorm romfølelse. I tillegg har du frontruten og A-stolpene langt foran deg. Dette gjør at knapt noen kan hevde at det er trangt i Beetle. Selv mine 196 centimeter hadde det veldig bra bak rattet.

Setene kan du justere både i høyde- og lengderetningen, men er ikke utstyrt med noen andre fancy innstillinger i tillegg til det. Du sitter godt og har rimelig god støtte for rygg og ben. Den kroppsdelen som lider mest er høyrebeinet. Det hviler mot midtkonsollen under kjøring og der er det noen skarpe kanter som ikke akkurat gjør kneet noen hyggelig tjeneste.

Bobleromantikk


Bortsett fra det er det ikke så mye sette fingeren på. Rattet kan naturligvis justeres i både høyde og lengde, og ergonomien er god bortsett fra et par ting. Sigarettenner og askebeger er lokalisert så langt under dashbordet at det er umulig å sysle med disse tingene mens du kjører. Askebegeret er det fysisk mulig å rekke, men sigarettenneren rekker du ikke. Koppholderne er også plassert i de samme områdene, og halvlitersflasker kan ikke stå der på grunn av mangelfull høyde opp til dashbordet.

Tomannsbil

Bobleromantikk


Beetle er registrert for fire, men i praksis er det en bil for to personer pluss bagasje. Kalesjen buer så kraftig ned rett bak forsetene at baksetene i praksis ikke kan brukes av andre en små personer. Med taket av blir saken en helt annen. Hvis noen med veldig korte ben skulle finne på å hopp i inni baksetene er det fult mulig, men vi tror stemningen ganske fort blir amper baki der hvis turen blir for lang.

Dessuten trenger du baksetet til å frakte bagasje i. Det opprinnelige bagasjerommet er knøttlite og innlasting er vanskelig. Dette er en fordel Bobla har sammenlignet med konkurrentene som kun er tosetere.

God komfort

Komforten til de to som sitter foran er det ikke mye å utsette på. Det er fullt mulig å sitte både oppreist og riktig. Dekk- og vindstøy befinner seg på et behagelig nivå og motorstøyen er ikke til sjenanse. Vindavviseren som koster 2.500 kroner ekstra er verdt å få med seg.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.