Verdens kuleste?

Boble og Hippi-buss som elbil

Nå bygger VW om gamle Folkevognbusser og Bobler til eldrift. Det er ikke billig, men du får verdens kuleste elbil.

MODERNE KLASSIKER: Volkswagen Samba, eller T1 som den egentlig heter, er uhyre populær. Å bygge den om til elbil er mulig, men det koster. I tillegg må du ha bilen ... Foto VW
MODERNE KLASSIKER: Volkswagen Samba, eller T1 som den egentlig heter, er uhyre populær. Å bygge den om til elbil er mulig, men det koster. I tillegg må du ha bilen ... Foto VW Vis mer
Publisert

Volkswagen har akkurat rullet ut de første elektriske ID. 3 på en helt ny elbil-plattform. Snart kommer SUV-en ID.4. Biler som skal ta Volkswagen inn i en ny, elektrifisert framtid, ifølge den tyske bilprodusenten. Samtidig har ikke Volkswagen glemt de gamle klassikerne. Sammen med firmaet e-Classic, har de utviklet et konverteringssett som gjør det mulig å bygge om både den gamle Folkevognbussen T1 – også kalt Hippi-buss, Bulli eller Samba – og VW Boble til elektrisk drift.

Elektrisk Hippi-buss

Volkswagen e-Bulli, som den nå heter, er basert på Samba-utgaven av VW T1, den mest luksuriøse versjonen av første generasjon Folkevognbuss som kom på veien i 1951.

ORIGINAL: Det eneste som avslører at dette er en moderne bil er girspaken. Den viser at giringen er trinnløs. Ellers er interiøret «originalt», med stofftak som kan brettes opp, et stort, rundt speedometer og retro radio. Foto: VW
ORIGINAL: Det eneste som avslører at dette er en moderne bil er girspaken. Den viser at giringen er trinnløs. Ellers er interiøret «originalt», med stofftak som kan brettes opp, et stort, rundt speedometer og retro radio. Foto: VW Vis mer

Den hadde blant annet de karakteristiske vinduene langs taket. I dag selges disse for en stor slump penger. I januar 2017 ble en VW DeLuxe Samba med 21 vinduer solgt på Barrett-Jackson auksjon i Scottsdale, Arizona, for den nette sum av 302.500 dollar – rundt 2,6 millioner kroner etter dagens kurs.

Rekkevidde 250 kilometer

Det første elektriske eksemplaret, som er avbildet her, er fra 1966. Den gamle, luftavkjølte boksermotoren på 44 hester er byttet ut med et batteri på 44 kWt og en elmotor på 83 hester.

MODERNE TEKNOLOGI: Den gamle, luftavkjølte boksermotoren på 44 hester er byttet ut med et batteri på 44 kWt og en elmotor på 83 hester. Rekkevidden oppgis til 250 kilometer. Foto: VW
MODERNE TEKNOLOGI: Den gamle, luftavkjølte boksermotoren på 44 hester er byttet ut med et batteri på 44 kWt og en elmotor på 83 hester. Rekkevidden oppgis til 250 kilometer. Foto: VW Vis mer

Ifølge fabrikken skal det gi bilen en toppfart på 130 km/t og en rekkevidde på 250 kilometer. Bilen driver på bakhjulene og batteripakken ligger under gulvet, akkurat som på nye VW ID.3. I tillegg kan e-Bulli hurtiglades og giringen skjer trinnløst som på andre elbiler.

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til årets bil 2021. Klipp: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Over en million

Noen billig fornøyelse er de imidlertid ikke å bygge om disse bilene. Det koster nærmere bestemt 69.900 euro - tilsvarende rundt 775.000 kroner. I tillegg må du stille med bilen. Og for en Volkswagen T1 i tilstrekkelig god stand, kan det fort bli snakk om mellom 350.000 og 750.000 kroner til.

Ombyggingssettet levers også til de nyere T2 og T3-utgavene og de er ikke like dyre.

E-BEETLE: VW Boble var en vanlig bil i Norge, og med elektrisk drivlinje tar den steget inn i moderne tid. Men det koster: Du må stille med bilen og ombyggingen koster 775.000 kroner. Foto: VW
E-BEETLE: VW Boble var en vanlig bil i Norge, og med elektrisk drivlinje tar den steget inn i moderne tid. Men det koster: Du må stille med bilen og ombyggingen koster 775.000 kroner. Foto: VW Vis mer

Også Porsche 356?

Det er mer sannsynlig at du allerede har en gammel VW Boble. Også den kan nå bygges om til elbil på samme måten. Teknologien er den samme som sitter i nye VW e-Up – det betyr 82 hester og toppfart på 150 km/t.

Volkswagen har imidlertid planer om flere spennende ombygginger av ikoniske biler fra de gode, gamle dagene. Thomas Schmall er styreleder i det som heter Volkswagen Group Components. Han avslører følgende:

- Det er ikke umulig at vi også kommer til å få se en elektrisk utgave av Porsche 356 i framtida.

Elbiler er sterkt representert i utvalget som kan bli Årets bil i Dagbladet/Dinside. Stem på din favoritt her:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer