Har du lyst til å leie bobil, men har aldri vært inne i en, eller sett inn i en før? Bli med på denne kjappe omvisningen og se om dette er noe for deg. Vis mer

Norgesferie

Bobil for nybegynnere

Bli kjent med bobilen sammen med oss!

Publisert
Sist oppdatert

De fleste av oss kommer til å feriere i Norge i sommer og vi vet lite om hvilke retningslinjer man får for hotell eller campingplasser. Mange forventer fulle overnattingssteder og trengsel på turistattraksjonene.

Og det har aldri vært større interesse for leie av hverken hytter eller båter på finn.no. Midt oppi dette kommer bobilen opp som et svært fristende alternativ.

<strong>HOTELL MED UTSIKT:</strong> Med ratt og hjul kan du sikre deg hotell med valgfri utsikt. Foto: Rune M. Nesheim
HOTELL MED UTSIKT: Med ratt og hjul kan du sikre deg hotell med valgfri utsikt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Uansett hvilke feriedestinasjoner du vil oppsøke innenfor landets grenser, kan de være rett utenfor døra di når hytta har ratt, motor og hjul. Derfor har vi lånt en bobil, for å se nærmere på hva man kan forvente.

<strong>HALVINTEGRERT:</strong> Den vanligste formen for bobil er såkalt halvintegrerte bobiler. Da beholdes førerhuset. Carado er eid av verdens største bobilprodusent, Hymer, og er bobilens svar på Skoda, mye bobil for pengene. Ny koster de drøyt 800.000 kroner. Denne 2015-modellen koster 10500 kr i uka hos Rent-easy og blir din for 650.000 kroner hos Kroken.no. Foto: Rune M. Nesheim
HALVINTEGRERT: Den vanligste formen for bobil er såkalt halvintegrerte bobiler. Da beholdes førerhuset. Carado er eid av verdens største bobilprodusent, Hymer, og er bobilens svar på Skoda, mye bobil for pengene. Ny koster de drøyt 800.000 kroner. Denne 2015-modellen koster 10500 kr i uka hos Rent-easy og blir din for 650.000 kroner hos Kroken.no. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Tre kategorier

En viktig ting å tenke på aller først, er at bilen ikke er registrert for flere enn det er setebelter til, selv om det er sengeplasser og seter til flere. Utover dette er det greit å være klar over at bilene finnes i et utall varianter, men de kan deles opp i tre hovedgrupper.

City bobiler: De ser ut som vanlige varebiler utvendig, men med full innredning inni. Samme produsent leveres i flere lengder og interiørløsninger. Det kjekkeste alternativet om du vil ha en snerten bil som er enkel å parkere.

Delintegrerte bobiler: Bobiler med varebilhytte. Da har man et vanlig førerhus og dører til førerhuset på begge sider og har en separat bobildel byget på ramma.

Førerhuset er åpent inn til boenheten og stolene kan snus slik at de blir en del av salongen, som på bildet under:

<strong>ROMSLIG:</strong> Det er god plass til seks stykker rundt bordet. Alle vinduer og luker i bo-delen kan åpnes og har doble sett med rullegardiner, enten full blending eller myggnetting. Kabinen og sovedelene dekkes med gardiner. Foto: Rune M. Nesheim
ROMSLIG: Det er god plass til seks stykker rundt bordet. Alle vinduer og luker i bo-delen kan åpnes og har doble sett med rullegardiner, enten full blending eller myggnetting. Kabinen og sovedelene dekkes med gardiner. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Disse kan igjen deles inn i en ekstra gruppe med alkove. Det vil si et påbygg over hytta med seng. Enkelte av disse har mulighet for flere seteplasser med sikkerhetsbelte.

Helintegrert: Den er bygget på et chassis med helt integrert førerhus og boenhet. De gir et bredere og luftigere førermiljø med langt større vinduer og gir større romfølelse i salongen.

For vanlig førerkort

Vi har plukket ut en typisk bobil på leiemarkedet, en Carado T448. Det er en sværing som er 7,4 meter lang, 2,32 meter bred og 2,9 meter høy.

Den veier 2,8 tonn og kan ta 700 kilo nyttelast innenfor vanlig førerkort klasse B. Samtidig kan den trekke henger på to tonn.

Det gjør bruksområdet veldig stort. Perfekt for motorsportsutøvere med løpsbil, motorsykler eller gokart på tilhenger bak samt et stort bagasjerom i bobilen som delelager og verktøylager.

Og minst like praktisk for alle typer aktive friluftsinteresser.

Romslige senger

I Norge er den registrert for fire personer, men den har faktisk god sengeplass til fem stykker. Tre i den vanvittig store king size senga bak, som enkelt kan gjøres om til to enkeltsenger med midtgang dersom man ønsker enklere tilgang til skap under senga samt trapp opp i senga.

<strong>TRE:</strong> Det er nesten for god plass i king size senga bakerst. Den rommer lett tre personer. Foto: Rune M. Nesheim
TRE: Det er nesten for god plass i king size senga bakerst. Den rommer lett tre personer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det finnes flere sengeløsninger bak. Køyesenger på tvers, dobbeltseng med plass på hver side. Du bestemmer. Men enkelte løsninger krever et mindre bagasjerom.

Over salongen foran kan det trekkes ned ytterligere en dobbeltseng. Drar man på ferietur med barn, legger man de baki, for å ha salongen intakt til man skal legge seg selv.

Det finnes mange forskjellige innredningsløsninger å velge mellom, og skal man kjøpe må man definere behovet før man bestemmer seg.

Eie eller leie?

Mange velger å leie en bobil først. Det er smart, for da finner man raskt ut hva man ikke trenger og hva man savner.

Det finnes en rekke nettsider som leier ut bobiler. Prisene varierer stort.

Separat dusj og do? Stort eller lite kjøkken, stort eller lite bagasjerom og lignende, er bare et utvalg av hva man kan velge mellom.

<strong>HØYT:</strong> Ikke alle liker en stige ned fra senga. Midtdelen kan skyves bakover og gjøres da om til to enkeltsenger med gang i mellom med opptrapping. Sjekk skap- og hylleplassen på "soverommet". Foto: Rune M. Nesheim
HØYT: Ikke alle liker en stige ned fra senga. Midtdelen kan skyves bakover og gjøres da om til to enkeltsenger med gang i mellom med opptrapping. Sjekk skap- og hylleplassen på "soverommet". Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Rekkeviddeangst

En bobil er mye mer enn bil. På en måte kan selve bilen og boenheten vurderes som to separate deler. Først kommer selve bil-delen, med motor, drivverk og elektronikk som får bilen til å kjøre. Bilens service er grei å forholde seg til.

Boenheten har derimot sitt eget lille avanserte økosystem og den første oppdagelsen er litt den samme som når man kjører elbil med kort rekkevidde for første gang.

Man må tenke på forbruket sitt.

Strøm: Boenheten har eget/egne forbruksbatteri som kan brukes både til varme, varmtvann, lys og kjøleskap. Jo mer du pøser på, jo kortere varer batteriet.

Det lades opp når motoren går eller når bobilen plugges i stikkontakten utenfor bilen. Så lenge bobilen står tilkoblet 230 volt, trenger man ikke bekymre seg over forbruk.

Gass: Vår bobil har plass til to gassflasker. Gassen avlaster forbruksbatteriet dersom du stiller inn bruken på riktig måte. Du bruker gass til komfyren og du kan også koble den til både varmtvannsbereder og kjøleskap.

<strong>VALGFRITT:</strong> Kjøl og frys kan drives av alle energikilder, altså gass, 230 v og 12v. På Auto velger den selv hva kilde, men du kan tvinge den til en av delene på panelet på kjøleskapet. Matlaging skjer med gass. Du har en vanntank på 100 liter i denne bilen. Foto: Rune M. Nesheim
VALGFRITT: Kjøl og frys kan drives av alle energikilder, altså gass, 230 v og 12v. På Auto velger den selv hva kilde, men du kan tvinge den til en av delene på panelet på kjøleskapet. Matlaging skjer med gass. Du har en vanntank på 100 liter i denne bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Både kjøleskap, varme og varmtvannsbereder kobler automatisk inn den kilden som er mest hensiktsmessig dersom du har valgt riktig innstilling. Gassen slås av og på med små elektromagnetiske brytere.

Vann: Vår bobil har en 100 liters vanntank under sofaen i salongen. Vannet fylles på fra utsiden og du gir deg når det renner over. Det finnes kran hvor du kan tømme det ut. Det er kritisk viktig å tømme systemet før du setter bort bilen før vinteren.

Dersom du er en aktiv familie og bruker dusj ofte, blir vannmangel et konstant tema. 100 liter forsvinner fort.

Det er en god idé å ha med seg en god lang vannslange, selv om flere bensinstasjoner, særlig de med tømmemuligheter for septik ofte også har vannslanger tilgjengelig.

Den har en like stor spillvannstank der vann fra dusj og vasker lagres til det passer å tømme den. Du får fort et problem om du glemmer å tømme den.

Vannet er ikke særlig forurenset, og kan stort sett tømmes hvor som helst, men det kan oppfattes en smule provoserende for omgivelsene, så velg sted med omhu, og aller helst tømmesteder beregnet for dette.

Toalett: Det er fantastisk med egen dusj og toalett hvor enn man ferdes. Med full ståhøyde, velfungerende kabinett som unngår vannsøl på badet og opp til 60 grader varmt vann, er det i grunn bare strålen man kan klage på. Opplegget fungerer bra og med en av hele tre takluker på bilen i badet, evakueres den fuktige dampen også effektivt.

<strong>STORT NOK:</strong> Velg mellom flere løsninger, blant annet separat dusj- og do-rom. Dusjkabinettet er romslig, er lett å holde rent og gir med søling. Do-besøkene krever nye rutiner. Foto: Rune M. Nesheim
STORT NOK: Velg mellom flere løsninger, blant annet separat dusj- og do-rom. Dusjkabinettet er romslig, er lett å holde rent og gir med søling. Do-besøkene krever nye rutiner. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Doen krever også tilvenning. Det viktigste først: Bruk spesialpapir som løser seg fortere opp. Husk også tabletter som løser opp innholdet i septiken.

Bruk en tablett for hver gang man må legge kabel. Vannmengden når du skyller ned er svært begrenset, så legg et par tørk i skåla før du skrider til verket, så slipper du masse vask hver gang.

Man åpner et lokk på siden av toalettet når man «trekker opp». Lykke til.

Septik: Dette er det man gruer seg aller mest til. Husk: Kassetten er ikke veldig stor, så tøm heller litt for ofte enn litt for sjelden. Det siste er smått katastrofalt.

Ser du et tømmeskilt, så stikk innom og tøm den, så slipper du den angsten.

Selve prosessen i bobilsiden er renslig og enkel. Man trekker bare kassetten ut og den lukker seg selv. Selve tømmestasjonen kan være så som så. I noen tilfeller løfter man et kumlokk, andre ganger tømmer man det i en tilrettelagt stålkum.

<strong>SÅNN PASSE:</strong> Ettermontert ryggekamera med litt dårlig lesbar skjerm føles ikke helt til å stole på. Er man to, sender man en ut når man er på trange plasser. Foto: Rune M. Nesheim
SÅNN PASSE: Ettermontert ryggekamera med litt dårlig lesbar skjerm føles ikke helt til å stole på. Er man to, sender man en ut når man er på trange plasser. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ha noen arbeidshansker liggende i rommet sammen med kassetten. Man vet aldri hvem som har vært der før deg.

En sværing

En bobil er stort sett veldig lettkjørt. Men vår testbil mangler integrert ryggekameraer og man savner parkeringssensorer, og for en gangs skyld både oppe og nede. For med nærmere 3 meter høyde, må man også sørge for at det er plass nok høyt oppe også.

Vår bil har riktignok et ettermontert ryggekamera, men den ga ingen presisjonsfølelse og hadde dårlig skjermvisning. Den funket best til å se om det var noe eller noen bak bilen, ikke til å styre etter.

<strong>SVÆR HEKK:</strong> Et skikkelig overheng på to meter, gjør at rumpa svinger godt ut når det svinges hardt på rattet. Bruk de svære speilene flittig. Rune M. Nesheim
SVÆR HEKK: Et skikkelig overheng på to meter, gjør at rumpa svinger godt ut når det svinges hardt på rattet. Bruk de svære speilene flittig. Rune M. Nesheim Vis mer

Det er hekken man må følge aller mest med på. Skarpe svinger medfører voldsomt utslag med hekken som har to meter overheng over bakhjulene.

Det er nesten rart at ikke store produsenter har et skikkelig kamerasystem med hjelpelinjer og parkeringssensorer både oppe og nede.

Vindfang

Norgesferie

Fortell hvilke steder man bør besøke når man er på norgesferie!

Del din favoritt

En 2,3 liters motor på 120 hester og 320 Nm høres ikke overdrevent mye ut, men faktum er at den er sterk nok i massevis til dette bruket. Man har tross alt et hus bak seg, fylt av remedier, så kjørestilen, spesielt i svinger, begrenser seg selv.

Den svakeste siden er raske transportetapper på motorvei. Ikke på grunn av motoreffekt, men på grunn av vindfanget, særlig når det blåser eller man passerer en lastebil. Da må det rattes, noen ganger nesten ubehagelig mye.

<strong>VELG SELV:</strong> Stor, lite eller ikkeno. Vår bil har et giga bagasjerom med dører på begge sider. Her får du inn to mopeder om du vil. Det er massevis av øgler å feste i. Foto: Rune M. Nesheim
VELG SELV: Stor, lite eller ikkeno. Vår bil har et giga bagasjerom med dører på begge sider. Her får du inn to mopeder om du vil. Det er massevis av øgler å feste i. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vindstøyen er også ganske så mye høyere i denne salongen enn man strengt tatt ønsker seg.

Men lærer man seg noen vaner, kan bobillivet by på en fantastisk sommer i Norge. For første gang uten tyske turister, men også for første gang med bobilister ute å kjører for første gang.

God tur!

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer