CES 2020

BMWs visjoner for fremtidsinteriøret

Bilindustrien gir ikke slipp på en autonom fremtid. På CES i Las Vegas viste BMW frem sin tolkning av hvordan interiøret i premiumbilene kan bli i fremtiden.

Konseptbilen BMW i Interaction EASE - BMWs visjon på en autonome fremtid på CES 2020 Vis mer

LAS VEGAS, DINSIDE: Det er ikke til å legge skjul på. Vi ble skuffet. På en «mini-pressekonferanse» kvelden i forkant av avdukningen, ble vi lovet av BMW at føreren fortsatt skal stå i fokus. Bildet på skjermen viste en illustrasjon av en BMW M Next, en helelektrisk sportsbil. Dette lover bra, tenkte vi.

Så fjerner de duken, og vi blir presentert en hvit kasse. Nedtur, altså, for vi hadde i det minste forventet en noenlunde produksjonsklar iNext som ble presentert på CES som konseptbil for et år siden. Hva skjer? Har BMW fått kalde føtter?

Få med deg alle nyhetene fra CES i Las Vegas.

KASSEBIL: Nei, ikke med det første. Her er det interiøret som er konseptet. Foto: Jamieson Pothecary
KASSEBIL: Nei, ikke med det første. Her er det interiøret som er konseptet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Personifisering

Man hører litt småfnising i salen, så er det bare å ta innover seg at denne BMW er ingen konseptbil per se. «BMW i Interaction Ease», som den heter, er bilprodusentens visjon på fremtidens bilinteriør når autonome biler har blitt allemannseie. I fjor var det «drivercentric», altså førersentrert. I år bruker BMW ordet «holistic», helhetlig, når de beskriver tankegangen bak bilen, eller interiøret. Med dette mener de at du skal ha en intim forbindelse med bilen din. Den skal ikke bare fylle en praktiske behov, men sansene og subjektive preferanser skal tas hensyn til.

Interaction Ease er så full av duppedingser BMW mener bilene skal ha i fremtiden, at det ikke er lett å ta det helt seriøs. Men i-avdelingens nye etos er «oppfør deg som et oppstartsselskap, lever som et fullvoksent selskap».

Med over 1500 ansatte kun i utviklingsavdelingen, virker det som om BMW mener alvor.

Proaktiv

BMW vil skape en autonom bil som gjenkjenner deg og dine preferanser før du setter deg inn i bilen. Alt fra stemningsbelysning og seteinnstillinger til musikk og skjermoppsett skal være riktig innstilt før du åpner dørene.

Belysningen viser deg frem til setene dine, som er utformet som en slags kjærlighetsbenk. Smartglass på sidene kan stilles for å skjerme helt for innsyn. Her lurer vi på om BMW antar at voksne skal finne på andre ting mens de er på tur, når de slipper å kjøre bilen selv.

UNDERHOLDNING: Frontruten er en stor skjerm til underholdning. Foto: Jamieson Pothecary
UNDERHOLDNING: Frontruten er en stor skjerm til underholdning. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Inne i bilen er hele frontruten en skjerm. Den har tre innstillinger: «Explore», «Entertain» og «Ease».

«Explore» er den mest revolusjonerende. Den skal lese dine ansiktsbevegelser, og reagerer intuitivt deretter. For eksempel, kjører du forbi en restaurant og ser mot den ut av vinduet, skal bilen automatisk sjekke om den har ledige bord og spørre om du vil reservere, eller om du er sulten og skal finne et spisested.

«Entertain» er det ikke vanskelig å gjette hva er. Skjermen forvandles til en hjemmekino som kan brukes til å se filmer, eller til å ha videosamtaler med venner.

INTUITIVT: Bilen skal kjenne deg og dine preferanser. Alt skal være slik du liker det før du setter deg inn. Med gjenkjenning av ansiktsbevegelser, skal bilen intuitivt komme med forslag om hva du vil. Foto: Jamieson Pothecary
INTUITIVT: Bilen skal kjenne deg og dine preferanser. Alt skal være slik du liker det før du setter deg inn. Med gjenkjenning av ansiktsbevegelser, skal bilen intuitivt komme med forslag om hva du vil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

«Ease»-modus er når du trenger å hente deg inn litt. Setene stilles inn mer bakoverlent, belysningen dempes, vinduene blir mørke og kjørekomforten settes på maksimalt. Det høres helt herlig ut etter en hektisk arbeidsdag eller på langtur.

Samarbeider med Samsung

BMW har inngått et samarbeid med Samsung og Harman Kardon om å ha 5G i alle bilene. Dette skal være først for industrien, og kommer trolig allerede med BMWs første elektriske SUV iNext i 2021. Dette skal gi flere fordeler:

  • Mulighet for å filmer i full-HD
  • Kart i full-HD
  • SWARM-teknologi for køfri navigering
  • Sikkerhetssystemer som kan forutse ulykker, vanskelige kjøreforhold og liknende
  • Concierge-tjenester i «explorer»-modus
  • Utvidelse av tjenester fra BMWs Intelligent Personal Assistant (IPA)

Har vi troen på det?

I grunn ja. BMW-biler kan allerede kontrolleres med stemmestyring og håndbevegelser. På CES fikk vi en prøvetur i en bmw i3 med autonom-nivå 5. Og med et samarbeid med Samsung, tror vi at gjenkjenning av øyebevegelser og ansiktsutrykk er rett rundt hjørnet. Så lenge deres første fullt autonome bil ikke ser ut som en eske med frokostblanding, heier vi på i Interaction Ease.

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!