Test: BMW M850i xDrive Gran Coupé

BMWs stiligste?

BMW M850i Gran Coupé ypper seg ikke ikke bare mot det beste Porsche og Mercedes-AMG, men også mot sin egen familie. Er dette BMWs stiligste bil noensinne?

BMWs COUPE-FLAGSKIP: Nye BMW 8-serie Gran Coupe tar opp kampen mot Audi A7, Mercedes-AMG GT63 og Porsche Panamera. Foto: Jamieson Pothecary
BMWs COUPE-FLAGSKIP: Nye BMW 8-serie Gran Coupe tar opp kampen mot Audi A7, Mercedes-AMG GT63 og Porsche Panamera. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

«En gentleman er en mann av overklassen, fint tenkende og hensynsfull med høyt utviklet æresfølelse og en viss kultur i sin ytre opptreden», står det i Det Store Norske Leksikon. Bytter du ut ordet gentleman med GT og mann med bil, har du en utmerket beskrivelse av dagens testbil. BMW M850i xDrive Gran Coupé.

Slankekur

BMW M850i Gran Coupé ble vist for første gang på Frankfurt bilmesse (IAA) i september. En firedørs GT (gran turismo) versjon av 8-serie coupé med realistisk plass nok til fire voksne. Vi synes den så helt episk ut, og mener Gran Coupéen til og med overskygget det som skulle være deres høydepunkt på messen, BMW Concept 4.

For å få til to ekstra dører og bakseteplass som ikke er forbeholdt kortvokste yoga-eksperter, har BMW gitt 8-serien en heftig vokse-kur.

MYE NYTT: Alt fra A-stolpen og bakover er redesignet på 8-serie Gran Coupé. Baksetene slår konkurrentene både på plass, og på- og avstigning til baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
MYE NYTT: Alt fra A-stolpen og bakover er redesignet på 8-serie Gran Coupé. Baksetene slår konkurrentene både på plass, og på- og avstigning til baksetene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Alt fra A-stolpen og bakover på 8-serie Gran Coupé er nytt. Den er hele 23 centimeter lengre, 3 centimeter bredere og 6 centimeter høyere enn lillebroren 8-serie Coupé. Det er en rimelig heftig størrelsesøkning i bilverden. Til tross for dette, er Gran Coupé kun 70 kilo tyngre enn todørs- utgaven. For å få til dette har BMW måtte vifte med den teknologiske tryllestaven sin.

8-serie Gran Coupé har utbredt bruk av aluminium, på dørene, ytre takpanelene, støtfangeropphenget, hjelperammen (som bærer motoren) og torpedoveggen. Bakluken er laget av plastkompositt, transmisjonstunnelen er av karbonfiberforsterket polymer (CFRP) , og dashbord-armaturet er i magnesium.

For å dra slankestrikken helt ut, kan du bestille taket i karbon, samt speilene og elementer av front- og bakfangeren i samme materiale.

«Less is more», med andre ord. Mindre vekt, mer penger. Slik er det i bilverdenen.

COCKPITEN: Alt er så ergonomisk tilrettelagt i 8-serien at du føler at du sitter i et jagerfly. Materialene er nydelige, og danner en harmonisk blanding av sport og komfort. Foto: Jamieson Pothecary
COCKPITEN: Alt er så ergonomisk tilrettelagt i 8-serien at du føler at du sitter i et jagerfly. Materialene er nydelige, og danner en harmonisk blanding av sport og komfort. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ergonomisk perfeksjon

Interiørstilen til BMW har nå blitt slik at når du sitter i føresetet, skal interiøret nærmest kle seg på deg, slik at du føler at du er en del av bilen, ikke bare en passasjer. Til tross for størrelsesøkningen fra 8-Serie Coupé, føler du ikke at det er et hav av plass. Det er faktisk imponerende i en bil som er over fem meter lang. Likevel er ikke stemningen klaustrofobisk - det er heller ergonomisk perfeksjon. Alt er plassert intuitivt og akkurat der du vil ha det, uten å behøve å tenke over det.

MIDTKONSOLL BAK: 8-serien har fire klimasoner, og passasjerene kan styre selv hvordan de vil har det fra betjeningspanelet mellom baksetene. Foto: Jamieson Pothecary
MIDTKONSOLL BAK: 8-serien har fire klimasoner, og passasjerene kan styre selv hvordan de vil har det fra betjeningspanelet mellom baksetene. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

BMW beskriver bilen som en «4+1»-bil. Og ja: Det midterste baksetet er smalt, trangt og ubehagelig. I tillegg strekker midtkonsolen seg helt inntil baksetene. Du må leke akrobat for å få beina på hver side av den uten å skade betjeningspanelet i midten. Nei, BMW kunne like gjerne droppet denne sitteplassen, for «+1» setet er nærmeste ubrukelig.

Nydelig kvalitet

Interiøret er elegant. Utbredt bruk av skinn på dashboardet, alcantara taktrekk kombinert med aluminumsdetaljer og justerbare fargestemningslys, gjør M850i til et sted der du vil være tilfreds på langtur, enten det er bak rattet eller som passasjer.

INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR DETALJENE: Girkulen i glass er vi fortsatt litt usikker på. Fargen på stemningslysene kan justeres etter smak. Sports-displayet avslører hvor morsomt du har hatt det på veien, og viser g-krefter under kjøring. Føresetet har god sidestøtte, men mangler litt justering øverst. Setebeltet har M-sport sømmer. Bowers og Wilkins lydanlegget brukes for å forsterke motorlyden over høyttalerne. Foto: Jamieson Pothecary

Baksetene har betydelig mer plass enn i konkurrenten, firedørs Mercedes-AMG GT, og tilbyr mer takhøyde enn i Porsche Panamera. Det eneste vi ikke var helt fornøyd med var de øvre justeringsmulighetene på forsetene. Her føltes det som skuldre og rygg ikke satt naturlig inntil seteryggen. Bedre justeringsmuligheter i den øvre delen av setet ville vært ønskelig.

Krystall-girspaken, dreiehjulet til infotainment-systemet, start/stopp-knappen og volumknappen er vi fortsatt usikre på. Det føles estetisk i overkant bling, og er ikke helt i stil med resten av bilen.

Med 8-serien får du en 205 watts standard lydanlegg med ni høytaler. Testbilen våre er topputstyrt med en 1400 watts Bowers & Wilkins Diamond Surround lydanlegg til en verdi av 56.100,-. Ikke bare prislappen er heftig, men også motorlyden fra anlegget. Ja, du leste riktig. Motorlyden forsterkes over lydanlegget når du er i sport+ mode. Det finnes EU regler for utvendig lydnivå, men ikke på innvendig lydnivå. Morsomt. Og ja, før du spør. Lyden fra BMWs 4.4 liters twin-turbo V8 er i stil med resten av bilen. Diskré, men magisk.

Så er det selvsagt en uendelig lang liste med ekstrautstyrsmuligheter. Stemmestyring (IPA, intellligent personal assistant), night vision med persongjennkjenning, elektriske solgardiner bak og spa-programmer for å holde deg frisk og våken på lange turer for å nevne noe.

Liker du å kjøre bilen selv, kan du nesten lure litt på hva man skal med en BMW 7-Serie.

LASERLYS: Frontlysene på 8-serie Gran Coupé er de slankeste i BMW flåten. Foto: Jamieson Pothecary
LASERLYS: Frontlysene på 8-serie Gran Coupé er de slankeste i BMW flåten. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kjørefølelse

Det du merker fort når du først kjører 8-Serien er firehjulsstyringen. Det krever litt tilvenning. Det er uvant å kjenne styrerespons fra bakenden når du tusler rundt byen i lave hastigher. Og på snø og slaps, krever det endå mer tilvenning. Bilen beveger seg i svingene på en slik måte at du blir nesten litt usikker på om bilen har mistet grep etter ikke.

Usikkerheten angående firehjulsstyringen er vi heldige nok til å gjøre oss opp en mining om på banen, i forbindelse med årets kåring av Årets Barskeste bil 2020. Her blir all tvil lagt til side

Været er grusomt på testdagen, og vi er redd vinterdekkene kommer til å gi bilen kjøreegenskaper som en bløtkake. Men, nei - tvert imot; denne er nærmere en hardbakt GT-bil.

På kjeglekjøring har Gran Coupé en helt magisk styre- og chassisrespons som gir økende selvtillit jo mer bilen blir presset. Til tross for en vekt på over to tonn, er 8-serie Gran Coupé smidig og presis. Under høye hastigheter på banen, er den selvsikker og stabil.

xDrive, firehjulstrekksystemet til BMW gir bilen forbløffende god grep på det våte underlaget. Og i sport+, fokuseres kreftene på bakhjulene, noe som gjør 8-serien svært underholdende på glattkjøring.

UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary
UTVENDIG DETALJER: Karbon speil og detaljer på støtfangeren. Under panseret sitter en 4.4 liters twin-scroll twin-turbo V8. Bagasjerommet er beskjeden 430 liter. Dørene er uten vinduskarm, men bakerste delen kan ikke heises ned. Foto: Jamieson Pothecary

Slått av lillebroren

Med M850i Gran Coupé følger det med en heftig prislapp. 1,75 millioner kroner er startprisen. Det kommer selvsagt an på hva slags bil du er ute etter, men til den prisen er det meget fristende med en BMW M5 istedet - til 100.000 kroner mindre. Riktignok er ikke M5 fullt så elegant, men den har 20 prosent ekstra bagasjerom (530 liter), mulighet for hengerfeste, firehjulstrekk og helt episke kjøreegenskaper.

BMW M850i Gran Coupé er ikke like hardcore som AMG GT 63. Men vi synes et hakk mykere understellsoppsett passer en GT-cruiser bedre enn å late som om den er en banebil, noe hverken AMG GT eller BMW M850i er.

Klarer du deg med noe litt mer sedat, kan du kjøpe 840i xDrive Gran Coupé. 340 hestekrefter, like elegant, men med en litt mer levelig startpris på 1.260.500 kroner.

Dessuten er startprisen på AMG GT, og en annen storkonkurrent, nemlig Porsche Panamera Turbo S 4 e-hybrid, 400.000 kroner mer enn BMW M850i Gran Coupé. Plutselig virker 1,75 millioner som litt av et kupp.

Konklusjon

BMW gjør mye riktig for tiden. 3-serien er klasseledende, X7 er keiseren av komfort og M5 er sansynligvis deres beste M-bil noensinne. M850i Gran coupé er episk. Men den har hard konkurranse fra Mercedes-AMG og Porsche. Alle med veldig forskjellige karakteristikk. Da må du bestemme hvilken type gentleman eller -woman du er.

Eleganse eller fart, sigar eller sigarett, Christian Ringnes eller Petter Stordalen. Valget er ditt ...

BMW M850i xDrive Gran Coupe

Motor:4395 ccm V8 twin-scroll twin turbo
Gir:8-trinns steptronic
Drivstoff:Bensin
Effekt @ o/min:530 hk @5500-6000
Dreiemoment Nm @ o/min:750 @1800-4600
Akselerasjon (0-100 km/t):3,9 sek.
Toppfart:250 km/t (sperret)
Forbruk:0,99 l/mil
CO2-utslipp:226 g/km (WLTP)
Vekt:2070 kg
Mål (l/b/h):508 / 193 / 141cm
Bakkeklaring:13 cm
Akselavstand:302 cm
Dekk, foran standard:245/35 R20 95Y
Dekk, bak standard:275/30 R20 97Y
Tankvolum:68 l
Tilhengervekt:N/A
Bagasjerom:440 l
Pris fra:1.758.400-
Pris testbil:2.080.100-