BMW 3-serie Touring

BMWs nye stasjons­vogn blir ladbar

Den nye 3-serien har startet sin løpebane litt smått her i landet, da den for et flertall av kundene manglet det vesentligste. Nå blir det en endring på det.

DEN FEMTE DØREN: Gradvis kompletteres BMWs sjette generasjon 3-serie, nå med den viktige Touring-versjonen på plass. Både denne og sedanen kommer som ladbar hybrid til Norge til neste år - da kan nok salget ta av for alvor. Foto: BMW
DEN FEMTE DØREN: Gradvis kompletteres BMWs sjette generasjon 3-serie, nå med den viktige Touring-versjonen på plass. Både denne og sedanen kommer som ladbar hybrid til Norge til neste år - da kan nok salget ta av for alvor. Foto: BMW Vis mer

Da vi testet den helt nye BMW 3-serie som sedan for et halvt år siden, konkluderte vi med at den muligens er den beste BMW-en ut fra en totalvurdering.

Man kan ikke akkurat si at modellen selger som varmt hvetebrød her i landet, med 149 registreringer fra januar til utgangen av mai. Men det skal sies at den nye generasjonen først ble introdusert i mars, og stasjonsvogn-utgaven har jo ikke vært på markedet ennå.

Det er denne som nå gjør at BMW kan hente modellen ut i aktualitetens lys igjen, mens vi venter på en elektrifisering som vil komme på et senere tidspunkt i form av den ladbare hybriden 330e - og ja, denne gangen også som stasjonsvogn.

Hybrid potensial

Av de 642 nye 3-serieeksemplarene som ble registrert i Norge i fjor, var hele 71 prosent den ladbare sedanen 330e. Med andre ord er det potensial for økning i salget.

Uten å fornekte BMWs lange designhistorikk, preges stasjonsvognen av de nye linjene vi oppdaget på sedan-modellen. Sideprofilen til stasjonsvognen preges av de korte overhengene, den stigende linjen som går fra fronten til bakenden og sidevinduene som smalner bak sammen med den fallende taklinjen. Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har dessuten alle hver sine individuelle karakterer.

UNEKTELIG ELEGANT: De strukne linjene synes vi kler 3-serie Touring godt. Foto: BMW
UNEKTELIG ELEGANT: De strukne linjene synes vi kler 3-serie Touring godt. Foto: BMW Vis mer

Stor som 5-serie fra 90-tallet

Den nye generasjonen BMW 3-serie Touring kommer med økte dimensjoner, som kommer både fører og passasjerer til gode. Modellen er 7,6 centimeter lengre enn før og måler nå 471 centimeter. Bredden har økt til 183 cm og høyden til 147 cm. Akselavstanden er også utvidet, med 4,1 cm, til 285 cm, samtidig som sporvidden er økt med 4,3 cm foran og 2,1 cm bak.

Videre kan BMW fortelle at bagasjerommets volum har økt til 500 liter. Legges bakseteryggene ned, blir lastevolumet 1510 liter. Automatisk åpning av bagasjeromsluken er standard og finessen vi ofte har satt pris på hos BMW, med den separate åpningen av bakruten, er selvsagt på plass.

STØRRE: Som sedanen har nye 3-serie Touring est ut og er nå større enn en E 30 5-serie fra 1990 - bare én cm kortere, men syv cm bredere og seks cm høyere. Foto: BMW
STØRRE: Som sedanen har nye 3-serie Touring est ut og er nå større enn en E 30 5-serie fra 1990 - bare én cm kortere, men syv cm bredere og seks cm høyere. Foto: BMW Vis mer

Standard er også det såkalte akustikkglasset i frontruten for økt innvedig komfort. Om ønskelig kan også siderutene leveres med dette. Et stort panaromasoltak på 0,8 kvadratmeter kan dessuten leveres. Laserlysene, som strekker seg opptil 530 meter med fjernlysene på, er tilgjengelig som på sedanen.

TYPISK: Førermiljøet er som i sedanen, der vi faktisk savnet lesbarheten til instrumentpanelet fra forgjengeren. Men resten er en klar forbedring. Foto: BMW
TYPISK: Førermiljøet er som i sedanen, der vi faktisk savnet lesbarheten til instrumentpanelet fra forgjengeren. Men resten er en klar forbedring. Foto: BMW Vis mer

Større, men lettere

Touring-utgaven får selvsagt det nyutviklede understellet vi opplevde som svært vellykket på sedanversjonen. På typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50 på alle modeller. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket sammenlignet med forrige generasjon til tross for at bilen er blitt en god del større. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere.

I første omgang kommer bilen med et begrenset utvalg motorer. Det er to firesylindrede motorer på to liter: en diesel (320d) og en bensin (330i), samt en dieseldrevet rekkesekser i 330d.

Kort tid senere følger også BMW M340i xDrive Touring, som leveres med sekssylindret bensinmotor som yter 374 hestekrefter med et dreiemoment på 500 Newtonmeter. 0-100 km/t tar da 4,5 sekunder og toppfarten er 250 km/t.

Tekniske data - første tilgjengelige versjoner

Modell: 320d xDrive Touring 330d xDrive Touring 330i xDrive Touring
Effekt:190 hk265 hk258 hk
Dreiemoment:400 Nm580 Nm400 Nm
0-100 km/t:7,4 sek5,4 sek5,8 sek
Toppfart:225 km/t250 km/t250 km/t
Forbruk (blandet):0,46-0,49 l/mil0,54-0,56 l/mil0,63-0,66 l/mil
Utslipp:121-129 g/km140-146 g/km143-151 g/km
Mål (l/b/h):471/183/144 cm471/183/144 cm471/183/144 cm
Akselavstand:285 cm285 cm285 cm
Pris:Fra kr. 515.300,-Fra kr. 670.000,-Fra kr. 596.500,-

Ladbar stasjonsvogn i 2020

Og til neste år lanseres altså BMW 330e Touring, som blir den første ladbare stasjonsvognen fra BMW. Den nye hybriden kommer med en elektrisk motor som integreres i den 8-trinns automatgirkassen, og kobles til den firesylindrede bensinmotoren.

Samlet effekt fra de to motorene er til vanlig 252 hestekrefter, men gjennom den nye funksjonen BMW kaller XtraBoost, økes totaleffekten med ytterligere 40 hk i opptil 10 sekunder, slik at samlet effekt blir maksimalt 292 hester. Da går sprinten fra 0-100 kilometer i timen unna på 6,1 sekunder.

Den elektriske rekkevidden er beregnet til 63 km - dette er målt etter den gjeldende NEDC corr-metoden, som er basert på WLTP-typegodkjenning.

PRAKTISK: Den separat åpnende bakruten er en kjekkBMW-løsning. Foto: BMW
PRAKTISK: Den separat åpnende bakruten er en kjekkBMW-løsning. Foto: BMW Vis mer

Mer assistanse

BMWs nye rekke med fører- og sikkerhetssystemer har selvsagt også funnet veien til Touring-modellen. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen er, som i sedanen og de andre nyeste modellene fra merket, betraktelig videreutviklet.

Dette inkluderer ryggeassistenten, som vi har funnet svært nyttig under vår egen testing av både 3-serie sedan, 7-serie og 8-serie. Bilen memorerer de siste 50 meterne føreren kjører, og bruker dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning tilbake.

Det heldigitale instrumentpanelet «Live Cockpit Professional» og det nye infotainmentsystemet har også fått nye tilgjengelige funksjoner. Et eksempel er «Drive Recorder», hvor systemet bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser fra forskjellige vinkler. Videopptaket kan startes når som helst fra infotainmentsystemet (kommunikasjon og multimedia) og har en varighet på 40 sekunder pr klipp. Hvis et uhell inntreffer, lagres de foregående 20 og de neste 20 sekundene automatisk i en videofil i bilen.

MER PLASS: 500 liter volum er bra - eller, som her, 1510 liter med bakseteryggene nedfelt - enda bedre. Foto: BMW
MER PLASS: 500 liter volum er bra - eller, som her, 1510 liter med bakseteryggene nedfelt - enda bedre. Foto: BMW Vis mer

Til butikkene i høst

Selve markedslanseringen av stasjonsvognversjonen av 3-serie starter opp den 28. september, men nye BMW 3-serie Touring får sin verdenspremiere allerede denne måneden. Sammen med de helt nye BMW 1-serie, BMW M8 Coupe og Cabriolet, samt den oppgraderte versjonen av BMW X1, blir BMW 3-serie Touring blant trekkplastrene når BMW-konsernet arrangerer sin egen bilmesse på BMW Welt i München 25. – 27. juni.

Der hinter de for øvrig om at det muligens kan dukke opp mer nytt ...