Den første i BMW iX-serien: iX3 er første modell ut i den nye iX-serien. Foto: BMW
Den første i BMW iX-serien: iX3 er første modell ut i den nye iX-serien. Foto: BMWVis mer

Vises i Stavanger og Oslo:

BMWs nye elbil er i Norge

En ny fullelektrisk SUV fra BMW er på vei, og denne uka vises iX3 fram i Norge.

Bilen ble første gang vist for publikum under bilmessen i Beijing tidligere i år, og den skal komme på markedet først i 2020. Selv om dette høres ut å være lenge til, så er det knapt noe seinere enn man kan få noen av de øvrige konkurrentene, der ventelistene er lange.

iX3 skal først vises i Stavanger, før den kommer til Oslo til helgen.

BMW Concept iX3 er en konseptmodell av den helelektriske modellutgaven av BMW X3. Den elektriske motoren har en effekt på over 270 hk, mens høyspenningsbatteriet har en nettokapasitet på over 70 kWt.

Her er det tydelig at BMW har hørt vår bønn om å oppgi nettokapasitet, som er den kapasiteten av batteriet du faktisk får anvendt.

Det gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.

Nær slektning: iX3 er et opphav av den ordinære X3. Foto: BMW
Nær slektning: iX3 er et opphav av den ordinære X3. Foto: BMW Vis mer

Ingen olje

BMW Concept iX3 står først utstilt på den internasjonale offshore og energikonferansen ONS 2018 i Stavanger.

Legg merke til at dette ikke defineres som en oljemesse, selv om den avholdes i oljebyen Stavanger.

Sist denne konferansen ble avholdt, i 2016, hadde den over 65.000 besøkende fra inn- og utland. Foruten å vise fram sin nykommer av en elbil, stiller BMW også med 15 biler som skal frakte konferansens foredragsholdere rundt til de forskjellige arrangementene i byen. I tillegg til en større bilutstilling ute, står BMW iX3 Concept utstilt inne i Hall 2 fra 27. til 30. august.

Skal ta forhåndsordre

Lørdag 1. og søndag 2. september er BMW Concept iX3 en av flere kommende nyheter som selskapet viser fram på et fulltegnet lukket kundearrangement på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo.

– Vi har registrert en betydelig interesse for det som blir BMWs neste elbil. Vi vet at mange nysgjerrige venter på flere detaljer, men vi kan foreløpig ikke røpe noen tekniske spesifikasjoner for den endelige produksjonsmodellen som kommer i 2020. Det vi kan fortelle, er at vi om kort tid åpner for forhåndsordre, sier Marius Tegneby.

FULLVERDIG SUV: Men vi vet fortsatt ikke hvor stort bagasjerommet blir. Foto: BMW
FULLVERDIG SUV: Men vi vet fortsatt ikke hvor stort bagasjerommet blir. Foto: BMW Vis mer

Elektrifisert framtid

BMW var tidlig ute og med storsatsing av elbiler, selv om modellrekken av fullelektriske biler har vært begrenset til i3. Den ble først vist for pressen i 2011, og kom som et friskt pust med mye nytenking på markedet i 2013.

Den gang sa vi at BMW på mange måter hadde redefinert hvordan en bil skal bygges, ettersom de viktigste komponentene av karosseriet er av karbonfiber, og drivlinjen altså fullelektrisk.

I 2025 vil BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. Om alle disse skal være batterielektriske, eller om det inkluderer hydrogenelektriske sier ikke noe om nå.

Nye serienavn

Merket har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9. BMW er med andre ord med på tanken om at framtidas biler er elektriske, og konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende helelektriske BMW i4. Tidligere har vi fått hint om at BMW i5 skal være hydrogenbasert, uten at vi har fått det 100 prosent bekreftet.

BMW har derimot bekreftet at studieversjonen av den kommende helelektriske BMW iNext vil vises nå i år, og vil være et flaggskip som viser en rekke nye innovasjoner og autonome egenskaper, når produksjonen starter i 2021. Mini, som også er en del av BMW-gruppen, kommer med sin første elbil i 2019.

– Som vanlig er det ikke langt mellom nyhetene fra BMW Group. Vi lover derfor flere nyheter i nærmeste framtid, avslutter Marius Tegneby.