BMWs junior-SUV blir råtass

Selvfølgelig varte det ikke lenge før BMW-ekspertene fra Hartge tok tyren ved hornene.

Foto: Hartge
Foto: Hartge Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I Beckingen ved den franske grensen i Tyskland holder den uavhengige bilprodusenten Herbert Hartge til. Hartge har vært spesialist på BMW-foredling siden 1971, og har vartet opp med en del spektakulære overraskelser opp gjennom årene.

For noen år siden presterte de for eksempel denne 3-serien med V10, 550 hestekrefter og en toppfart på 320 km/t.

Nå har de kastet seg over det nyeste tilskuddet til premium-kompaktSUV-familien - BMW X1.

Sportsutgave av X1

I forhold til villskapen vi nevnte ovenfor er det vi snakker om her mer sivilisert. Den er likevel matnyttig for de som ønsker mer kraft og enda mer sportslige kjøreegenskaper. I tillegg er utseendet "forbedret" (i hvert fall mener Hartge selv det). Bilen har fått sportsfjæring og er senket hele 3 centimeter - som det fremgår av bildene mister bilen en god del av SUV-preget sitt. Med dekkdimensjonene 245/30-20 foran og 295/25-20 kompletteres den sportslige fremtoningen. Denne BMW X1-versjonen er dekorert med Hartge-emblemer. Også interiøret får egen Hartge-dekor.

Effektøkning

Det er de to relativt nøkterne versjonene med to varianter av BMWs utmerkede 2,0-liters dieselmotor som har fått nyte godt av Hartge-kuren. 18d får 36 hestekrefter ekstra og når dermed 179 hester totalt mens dreiemomentet forsterkes til 350 newtonmeter. Resultatet er at sDrive 18d (med bakhjulsdrift), klarer 0-100 på 8,1 sekunder - 1,5 sekunder raskere enn den originale. Toppfarten når 217 km/t mot 200 standard. Økningen i ytelser gjelder også xDrive 18d - altså med firehjulsdrift.

Når det gjelder 20d, så blir xDrive 20d, som vi ser på disse bildene, tilgodesett med 32 ekstra hestekrefter. Dermed klarer den 0-100 på temmelig kvikke 7,2 sekunder i stedet for 8,4. Med trekk bare på forhjulene, altså sDrive 20d, går det enda fortere: 6,9 sekunder er tiden her.

Her hjelper det også godt at dreiemomentet er hevet fra 350 til 415 newtonmeter.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer