KORT PRØVETUR: Det er alltid gøy å kjøre klassiske biler, spesielt de som er noe utenom det vanlige. Foto: Jamieson Pothecary
KORT PRØVETUR: Det er alltid gøy å kjøre klassiske biler, spesielt de som er noe utenom det vanlige. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Elbil og veteranbil

BMWs første elbil kom for 46 år siden. Sjekk batteripakka

BMW 1602e ble spesiallaget til OL i München i 1972. Nylig var den på norgesbesøk, og vi har prøvekjørt den.

Det var først og fremst en god porsjon nysgjerrighet som gjorde at BMW utviklet sin første elbil, BMW 1602e, som den gang ble brukt til å kjøre først i løypa under maraton og kappgang. Argumentet var at utøverne kunne løpe i frisk luft, uten en bil som lå foran og forurenset.

Hovedmålet var likevel å se om det var mulig å lage en elektrisk bil som kunne ta hånd om den daglige kjøringen for folk flest, som stort sett bestod av de kortere turene.

Og de var ikke alene. På dette tidspunktet gjorde stort sett alle de store tyske produsentene tilsvarende.

Se videoen av 1602e

Ordinære bilbatterier

I dette tilfellet bestemte BMW at de skulle bruke ordinære bilbatterier som energilager, og satte derfor inn en pakke med tolv slike, og koblet dem deretter sammen til riktig spenning.

Vekten ble 350 kg, men i ettertid er batteriene naturligvis byttet til nyere batterier, og da av AGM-typen. Tanken i 1972 var at hele batteribanken kunne byttes.

Panseret på 02-en går derfor helt opp i 90 grader, og det er kroker for taljer eller annet som kan løfte ut hele pakken i en smekk.

Alternativet var selvfølgelig å gjøre som i dag, å lade pakken der den sitter.

Girer i hanskerommet

Fremdriften ble tatt hånd om av en Bosch-elmotor, og i motsetning til dagens elbiler, så hadde BMW 1602e to gir. Bilen var en slags konseptbil, og det ble kun produsert to stykker.

Noen provisoriske løsninger ble derfor akseptert, og girvelgeren er derfor litt annerledes plassert, i form av en bryter i hanskerommet.

En liten totrinnsrakett her altså, som for BMW var starten på elektrisk mobilitet.

SOM VANLIG: Interiøret skiller seg ikke nevneverdig, bortsett fra en liten girspak mellom setene, og boksen under midtkonsollen. Foto: Jamieson Pothecary
SOM VANLIG: Interiøret skiller seg ikke nevneverdig, bortsett fra en liten girspak mellom setene, og boksen under midtkonsollen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Maks 6 mil

Rekkevidden var naturligvis relativt moderat, med sine tre til seks mil, avhengig av kjøremønster og temperatur. Men hvordan er den å kjøre?

Vel, vi skal ikke begi oss ut på de store utbroderingene om kjøreegenskaper og ytelser, for det er mer korrekt å si at det var morsomt å kjøre bilen, enn å si at bilen var morsom å kjøre – om dere forstår.

HJELPEMIDLER: Hanskerommet er ikke alltid for hansker. Her er det erstattet med et voltmeter, en nødknapp og en girvelger. Foto: Jamieson Pothecary
HJELPEMIDLER: Hanskerommet er ikke alltid for hansker. Her er det erstattet med et voltmeter, en nødknapp og en girvelger. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Å kjøre en bil det er laget to stykker av, er morsomt i seg selv – uavhengig av hvor bra opplevelsen er.

Når det er sagt, en BMW i 02-serien skal man ikke kimse av. Det fikk vi erfare da redaksjonen restaurerte en 1602 på det tidlige 2000-tallet. Med nye foringer over alt, Bilstein- dempere og nye fjærer, ble bilen rett og slett en fin kjøremaskin i gammel innpakning.

Vel, så gammelt var ikke karosseriet heller, for også dette ble nesten byttet i sin helhet.

FREMOVER ELLER BAKOVER: Du har to enkle valg for å få bilen til å bevege seg, og i hvilken retning. Foto: Jamieson Pothecary
FREMOVER ELLER BAKOVER: Du har to enkle valg for å få bilen til å bevege seg, og i hvilken retning. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nostalgi

Å kjøre den elektriske slektningen må mer settes på kontoen for det morsomme, for akselerasjonen var absolutt ikke som på dagens elbiler. Servostyring var det heller ikke, men støybildet var underholdende. I motsetning til dagens elbiler, som er lydløse, kom denne med den typiske hvinelyden man forventer av en elmotor.

Dessverre tror vi ikke det var tenkt så mye på regenerering av bremseenergi heller ...

ORDINÆRE BILBATTERIER: Tanken var at batteripakka kunne løftes ut og byttes med en oppladet enhet, alternativt lades på stedet. Jamieson Pothecary
ORDINÆRE BILBATTERIER: Tanken var at batteripakka kunne løftes ut og byttes med en oppladet enhet, alternativt lades på stedet. Jamieson Pothecary Vis mer
INGEN RESERVEHJUL: Brønnen til reservehjulet er her byttet ut med elektronikk. Måtte brønnen være tett. Foto: Jamieson Pothecary
INGEN RESERVEHJUL: Brønnen til reservehjulet er her byttet ut med elektronikk. Måtte brønnen være tett. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det mest interessante er i grunnen at bilprodusentene allerede dengang tenkte i disse baner, og så på muligheter for å lage noe som kunne settes i serieproduksjon.

Etter denne konseptbilen har BMW forsket videre på elektrifisering, og viste i 2011 frem veldig interessant nytenking.

Resultatet ble BMW i3 som kom i 2013, og som den dag i dag er en av de aller mest solgte elbilene i Norge.

Men er den like kul som en 1602? Det bestemmes av øyet som ser.