<strong>BILLIGST:</strong> BMW X1 xDrive25e blir BMWs hittil rimeligste SUV med trekk på alle fire hjulene. Foto: BMW
BILLIGST: BMW X1 xDrive25e blir BMWs hittil rimeligste SUV med trekk på alle fire hjulene. Foto: BMW Vis mer

BMW X1 xDrive25e og BMW X2 xDrive25e

BMWs billigste 4x4-SUV

Den tyske premium-produsenten lover over fem mil rekkevidde på det som blir de billigste SUV-ene med firehjulstrekk.

Publisert

Nei, vi snakker verken om BMWs rimeligste SUV eller rimeligste firehjulstrekker.

I dag er BMW X2 SDrive18i (forhjulstrekk) SUV-en som kom koster færrest tusenlapper (fra 404.600 kr.). Og i skrivende stund kan merkets 2-serie med firehjulstrekk (BMW 225xe Active Tourer) fås fra 384.000 kroner.

Ja takk, begge deler

Men ofte vil nordmenn ha i både pose og sekk - en SUV med firehjulstrekk. Det er mye derfor det vil bli interessant når merkets to minste SUV-er snart får sin nye ladbare hybridmotor, med navnet xDrive25e.

Først av disse, lanseres BMW X1 xDrive25e i mars. Startprisen på mellomklasse-SUV-en er fastsatt til 423.000 kroner, pluss frakt- og leveringskostnader. Importøren har åpnet for bestillinger i januar.

BMW X2 xDrive25e kommer senere i år. Nøyaktig tidspunkt eller pris på denne er imidlertid ikke kommunisert av importøren ennå.

Fem mil rekkevidde

Den samlede effekten fra bensin- og elmotorene er på 220 hestekrefter, med til sammen et dreiemoment på 385 Nm (Newtonmeter). Fra null til hundre skal både X1 og X2 greie på under sju sekunder.

BLIR MER ATTRAKTIV IGJEN: Salget av BMW X1 er nedadgående, men med ny hybridmotor vil tyskerne få litt mer fart i det norske salget. Foto: BMW

X1 xDrive25e har dessuten fått WLTP-godkjent den elektriske rekkevidden til over fem mil (52 kilometer), noe også X2-versjonen mest sannsynlig vil klare. Med en montert vegglader (3,7 kW) kan batteriet lades fra null til 80 prosent på under to og en halv time. Helt til hundre trengs det i underkant av én time til (se faktaboks).

– BMW fortsetter offensiven med elektrifiseringen av hele modellporteføljen. I mars lanseres nye BMW X1 xDrive25e. Med en elektrisk rekkevidde på opptil 57 km (NEDC-korrigert, red. anm.), firehjulsdrift og tilhengerfeste, forventer vi at den blir en av segmentets mest populære modeller fremover, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Spesifikasjoner

X1 xDrive25eX2 xDrive25e
Motor:1,5 l, 3-sylindre1,5 l, 3-sylindre
Samlet effekt:220 hk220 hk
Samlet dreiemoment:385 Nm385 Nm
Gir:6-trinn automat (Steptronic)6-trinn automat (Steptronic)
Akselerasjon (0-100 km/t)6,9 sek6,8 sek
Toppfart:193 km/t195 km/t
Toppfart (elektrisk):135 km/t135 km/t
Batteristørrelse:10 kWt10 kWt
Ladehastighet (0-80%):2,4 t (vegglader, 3,7 kW)2,4 t (vegglader, 3,7 kW)
Ladehastighet (0-100%):3,2 t (vegglader, 3,7 kW)3,2 t (vegglader, 3,7 kW)
Elektrisk rekkevidde:52 km (WLTP)-
Bagasjerom:450 l450 l
Hengerfeste:750 kg750 kg
Kommer:mars 20202020
Startpris:423.000 (eks. levering)-

Vil bedre salget

I mangel av ladbare hybrider har de to minste X-ene lidd på et norsk marked der elektrifisering og ledning er viktigere enn i andre land.

Salget av BMW X1 har sunket i takt med at generasjonen har blitt eldre, mens BMW X2 var helt ny på markedet i 2018, uten at den ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken har solgt mer enn til sammen 588 eksemplarer fram til årsskiftet.

X1- og X2-salget

BMW X1 BMW X2
2019735276
2018937312
20171.267-
20161.377-

Med dabbende interesse rundt elbilen i3, og under ventetiden på den spennende helelektriske SUV-en iX3, kan BMW glede seg over to nye ladbare hybrider, som trolig vil få opp igjen salget i det minste SUV-segmentet.

Bilsalget 2019

# Merke Antall
1.VW18.949
2.Tesla18.798
3.Toyota14.885
4.BMW10.330
Totalt142.381

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer