BMW Z8: Til Norge neste år -- med norske deler!

Vi har skrevet om den før, men ser ingen grunn til å stoppe med en gang. Og neste gang vi skriver om BMW Z8, er det kanskje i form av en prøvekjøring. Muskelbilen kommer nemlig til Norge neste år…

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: BMW Z8: Til Norge neste år -- med norske deler!
image: BMW Z8: Til Norge neste år -- med norske deler!

I forkant av den internasjonale bilutstillingen i Tokyo i 1998, fikk vi nyss om at BMW skulle vise en konseptbil kalt BMW Z07, som skulle bringe videre arven fra roadsteren BMW 507 (Denne artikkelen kan du lese her.

Under årets Detroit-utstilling bekreftet BMW at bilen skulle settes i produksjon, på grunn av bilens svært så positive mottagelse både i Detroit og i Tokyo. En komplett oversikt over DinSide’s on-line dekning av Detroit-showet finner du her, og artikkelen om BMW Z8 fra samme utstilling kan du lese her.

Ekslusiv

Z8 sitt forbilde, roadseteren 507, var en svært ekslusiv bil som bare ble laget i 252 eksemplarer. Så liten serie blir det nok ikke av Z8, men det er på det rene at bilen skal lages i et svært begrenset opplag, men allerede nå kan den norske BMW-importøren love at bilen kommer til Norge allerede neste år. Bilen skal produseres i München og Dingolfing i Tyskland, men med utstrakt bruk av deler fra for eksempel Norge.

Lett og råsterk fra Norge

I sin nye roadster har BMW tatt i bruk både aluminium og polyuretan for å få ned vekt og for å sikre at bilen blir så stiv som mulig. Blant annet er hele rammeverket i understellet og mesteparten av karosseriplatene laget av aluminium. Polyurethan er blant annet brukt i støtfangere og innvendige karosseriplater så som hjulbuer og lignende.

Som en kuriositet; aluminiumet som er brukt i understellets rammeverk, i veltebøylene, samt støtfangerene kommer fra Hydro Raufoss Automotive.

Motoren er den samme som i BMW M5, en femliters V8’er med BMW VANOS (variable ventliløftvinkel og –tidspunkt), den siste utgaven av den elektroniske antispinn og stabilitetselektronikken (DSC III) og gassutladningslamper.

Motoren yter 294 kW (400 hk) v/6.600 o/min, og har et dreiemoment på formidable 500 Nm. Akselerasjonstiden fra 0 – 100 km/t loves å være på under 5 sekunder – uten at du trenger å ta i bruk alle de 6 girene bilen har. Desto mer imponerende; nedbremsing fra 100 – 0 km/t skal la seg gjøre på halve tiden; 2,5 sekunder. Bremsene er med andre ord imponerende, det er dekkene også; 245/45WR18 foran og 275/40WR18 bak.

Toppfarten kunne sikkert ha vært svært så høy, men den er sperret ved 250 km/t.