BMW Z4 på vei

Billigste Z4 vil koste 459.000 kroner når den kommer til Norge i månedsskiftet mars/april.

BMW Z4 på vei

BMW Z4 på vei

  1. Fotoalbum


459.000 kroner er selvsagt mye penger, men sammenlignet med konkurrentene blir faktisk ikke Z4 2.5 spesielt dyr. Under panseret vil vi finne en 2,5 liter stor rekkesekser som yter 192 hestekrefter og 245 newtonmeter. Dermed klarer Z4 2.5 øvelsen 0 til 100 på 7 sekunder blank.

Audi TT

Roadsterversjonen av Audi TT 1.8 5VT 180 koster 500.000 kroner, drøye 40.000 kroner mer. Og velger du denne bilen må du klare deg med en firesylindret motor, 180 hestekrefter og 0 til 100 på 8,8 sekunder. Firehjulsdriften er imidlertid et pluss, i likhet med turboladingen, som sørger for 235 Nm allerede ved 1.950 o/min.

Mercedes-Benz SLK

Hva med deg?

Hvilken ville du valgt? (Avsluttet)
Honda S 2000(35%) 298
BMW Z4(30%) 262
Porsche Boxster(18%) 158
Audi TT cab.(8%) 72
MB SLK(8%) 70
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor, som er en relativt gammel bil, koster snaue 527.000 kroner, nesten 70.000 kroner mer enn Z4 2.5. Også i denne bilen må du klare deg med en firesylindret motor. Til gjengjeld yter den kompressorladede kraftkilden 197 hestekrefter og 280 Nm.

Porsche Boxster

Porsche Boxster er enda dyrere og koster hele 650.000 kroner, nesten 200.000 kroner mer enn Z4 2.5. Til gjengjeld kan Boxster skilte med en 2,7 liters boksersekser som yter 220 hestekrefter, noe som sørger for at bilen klarer 0 til 100 på 6,5 sekunder.

Honda S 2000

Vi kan også nevne Hondas alternativ, S 2000. Her hentes 240 hestekrefter fra en svært turtallsvillig firer med to liter slagvolum. 0 til 100 gjøres unna på respektable 6,2 sekunder. Men S 2000 koster 560.000 kroner, hele 100.000 kroner mer enn BMWs nye roadster.

Storebror med 231 hestekrefter

BMW Z4 på vei


Storebror Z4 3.0 vil koste 594.000 kroner og er utrustet med rekkesekseren vi kjenner fra blant andre 330i og 530i. Motoren yter 231 hestekrefter og 300 Nm, og tar Z4 fra 0 til 100 på 5,9 sekunder.

I likhet med Z3 og X5 skal også Z4 produseres i USA. Det sier mye om hvilket marked BMW anser som det viktigste for sin 409 centimeter lange roadster. Derfor er selvsagt Z4 også tilgjengelig med automatgir, noe som i Norge vil koste 24.000 kroner ekstra.

Den norske BMW-importøren antar at de første eksemplarene vil ankomme Norge i månedsskiftet mars/april.

Store bilder av Z4 finner du her og mer informasjon her.

Relaterte artikler:

  • Her finner du våre BMW-tester
  • Her finner du flere BMW-nyheter
  • Her finner du våre BMW spionartikler
  • Her finner du våre BMW lanseringsartikler