Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW Z3 (2001)

Da James Bond skulle gjøre comeback i filmen ”Goldeneye” kom han sladdende i en BMW Z3. Siden den gang har prisene falt, og i 2003 kom etterfølgeren Z4. Tiden har knapt vært bedre for å gjøre et realt roadsterkupp!

BMW har lange tradisjoner for å lage roadstere, og Z3 kom på banen i 1995. Produsert i USA og kun med firesylindrede motorer var det mang en BMW-entusiast som rynket på nesa. Kunne dette være bra nok? Vel, noen barnesykdommer var det, og disse har man rettet opp i. Og når det gjelder motorer, kom den etter hvert med flere varianter med seks sylindre.

LES OGSÅ:

Toppversjonen er M-utgaven med 321 hester. For øvrig fikk modellen en smal facelift i 1999. Konkurrenter til Z3 er Alfa Romeo Spider, Fiat Barchetta og sist men ikke minst Mercedes SLK. Med 118 hester under det lange panseret blir det ikke akkurat noen rakettstart når pedalen når gulvet. I stedet inviterer bilen med en slik motor til cruising. Og til det passer den utmerket.

Understellet stammer fra 3-serien som ble produsert fra 1991-98 (E36) og gir fine kjøreegenskaper. Men det er lite vekt på bakhjulene, så det skal ikke mye gassing til før det slipper. Og det er dårlig nytt på vinterføre, for her finnes ingen differensialbrems. Det betyr elendige egenskaper på glatt føre…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Uttrykket å kle på seg bilen stemmer rimelig godt her, for makan til trang kupé skal du lete lenge etter! Men noen ganger kan det jo være fint at det er intimt, det kommer helt an på reisefølget. Ellers er det meste utført i god BMW-ånd selv om den ikke er et ekte Bayern-barn. Skulle du finne på å ha med deg bagasje, kan vi opplyse at ekvipasjens bakerste rom fyller 165 liter. Det holder akkurat til en rask weekendtur.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Selv om James Bond kjørte en Z3 i 1995, betyr det ikke at han nødvendigvis vil gjøre det samme i dag. Trofaste lesere av Autofil vil kanskje huske ei spalte vi kalte ”månedens frisørbil”. Kun loddtrekning i redaksjonen reddet denne fra å havne der. Z3 er et fint leketøy av en bil, men særlig tøff og macho er den ikke. Og vi ble ikke veldig overrasket da det viste seg at forrige eier av vår testbil var en homofil frisør…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW Z3 (2001)

Snertne kjøreegenskaper

Frisørstempel så det griner