BMW X5: SAV suse

X5 blir navnet på BMW sitt tilbud i terrengbilsklassen. Bygd på samme understell som 5-serien, skal BMW X5 bli den mest velkjørende i klassen.

BMW X5: SAV suse

BMW X5 er en SAV, en Sports Activity Vehicle. Det betyr kort og godt en bil som ser ut som en terrengbil, men som trives best der underlaget består av sort asfalt, og der hovedvekten er lagt på sportslige kjøreegenskaper Derfor skal BMW X5 bli den mest velkjørende terrengbilen verden har sett.

Foreløpig holder BMW kortene tett inntil brystet hva gjeldet tekniske spesifikasjoner på sin nye SAV, men det synes klart at bilen i første rekke vil bli utstyrt med to motoralternativer. Minste motor vil ha et slagvolum på 3,5 liter, mens størstemann blir på 4,4 liter. Begge motorene vil være V8' ere. Ytelsen på motorene er ikke kjent, men BMW har allerede disse motorstørrelsene i sitt program - det er to V8'ere som yter henholdsvis 235 og 286 hk som skulle passe formålet godt.

Det er også klart at BMW X5 vil bli utstyrt med permanent firehjulsdrift. En senterdifferensial vil fordele kreftene mellom for- og bakaksel. For optimalt grep vil bilen dessuten bli utstyrt med antispinn, det betyr at firehjulsdriftssystemet på papiret vil likne mistenkelig på det man finner i Land Rover Freelander.

Med X5 beveger BMW seg inn blant "høyhusene", et marked BMW hittil har latt datterselskapet Land Rover ta seg av. BMW X5 introduseres på bilutstillingen i Detroit i januar 1999.

Artikkelen fortsetter under annonsen