BMW: X5 Le Mans -- ekstrem terrengbil

De fleste ville vel tippe at BMW trimmet ned motoren fra McLaren da de skulle putte den inn i terrengbilen X5. Men, neida! Den var nok litt for svak!

Det er McLarens V12-motor BMW har funnet plass til under panseret i terrengbilen X5. Og så oppgraderte de motoren til 700 hk. Og vanvittige 720 Nm. På denne måten kan prototypen X5 Le Mans hamle opp med de fleste M-biler fra samme fabrikk, 0 - 100 km/t går unna på 4,7 sekunder og toppfarten er 278 km/t i følge en pressemelding fra BMW.

Motoren er den samme typen som BMW brukte i Le Mans 1995, men da hentet de "bare" ut 580 hk fra motoren ved hjelp av reduserte luftinntak. Som nå definitivt er fjernet når man ser på det kolossale luftinntaket på bilens panser.

Hvor mye tåler den?

Det var rett og slett ønsket fra BMW-ingeniørene å forske på hva slags potensiale bilen kunne tåle som fikk dem på denne ville idéen som levde en anonym tilværelse på Genève -utstillingen. Og det er ikke småtterier de har modifisert bilen med:

Karosseriet er senket med 3 cm, og dekkene har dimensjonen 315/35ZR20 foran og bak. Vektdistribusjonen er tilnærmet ideel med sine 51:49 på for- og bakaksel.

BMW finner for en gangs skyld det formålstjenlig å understreke at denne bilen bare er en prototyp som ikke blir satt i produksjon verken i stor eller liten skala…