BMW X5 diesel og M3 SMG

GENÈVE(DinSide Motor): Det var ikke noen overraskelse at BMW satte sin 3-liters dieselmotor i X5 – heller ikke at de nå har utstyrt M3 med sekvensiell girkasse.

BMW X5 diesel og M3 SMG
[Ugjyldig objekt (NAV)]

At vi har vært begeistret over BMW sin rekkesekser på tre liter er ingen hemmelighet. Faktisk er dette en av de aller beste dieselmotorer vi noensinne har kjørt – og nå kommer den altså også i X5.

410 Nm

BMW X5 har hittil bare vekket følelser hos de med bensin i blodet, for noen dieselversjon har ikke eksistert før nå. Derfor er det interessant å se at BMW har funnet plass for sin 3,0-liters store rekkesekser med 184 hester og et dreiemoment på 410 Nm i X5 3.0d.

Og ytelsene er bra. Sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på drøye ti sekunder mens toppfarten er oppgitt til 200 kilometer i timen. Forbruket skal også være hyggelig. Under literen på mila skal X5 diesel bruke.

BMW X5 diesel og M3 SMG
BMW X5 diesel og M3 SMG

M3 SMG

Heller ikke gubbene hos BMW M sover. For nå er andre generasjon av den manuelle sekvensielle girkassen på plass i M3. Ved hjelp av knapper på rattet kan du gire som om det stod Schumacher på førerkortet ditt. Så lite som 80 millisekunder bruker systemet på å gire, og har du virkelig dårlig tid har SMG II Acceleration Assist. Systemet balanserer krefter og grep for å gi deg den optimale akselerasjonen. Fra 0 til 100 kilometer i timen går det om lag 5,5 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvfølgelig er også SMG II tilpasset bykjøring. For ved behov kan M3 SMG II gire selv.

Her finner du flere nyheter fra årets bilutstilling i Genève