Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW X5 (2002)

Den holder seg veldig godt i pris – og det er slett ikke rart. BMW X5 er SUV-en for dem som virkelig liker å kjøre bil.

Av alle smarte ting BMW-sjefene gjorde på 90-tallet, er det ikke mye som slår beslutningen om å lage en høy firehjulstrekker. X5 traff SUV-bølgen i USA helt perfekt – og har også blitt en knallsuksess i Europa. Testbilen er utstyrt med en 4,4-liters V8 på 286 hk, noe som var noe av det grommeste som fantes i 2002. Nybilpris før utstyr var over 1,1 millioner.

LES OGSÅ:

X5 er produsert i USA, og i utgangspunktet gir det grunn til litt skepsis. Særlig fordi konkurrenten Mercedes M-klasse i starten slet med unoter vi vanligvis ikke forbinder med tyske statusmerker. Men bayerne hadde tydeligvis hatt både første og siste ord (og alle de andre ordene imellom) under utviklingen av bilen. X5 har vært bunnsolid fra dag en.

Da X5 først kom på markedet, var det spesielt kjøreegenskapene som vakte oppsikt. Til tross for at dette er en høy bil, føltes den som en personbil bak rattet. Den eneste (og positive) forskjellen er at du sitter høyt og har god oversikt. Vegholdningen står ikke mye tilbake fra 5-serien som X5 er basert på. Dieselmotoren er sterk og helt klart det mest fornuftige valget. Men har du råd (og ikke akkurat er bekymret for bensinprisene) er 4,4-literen et morsomt alternativ. Den har krefter i overflod. I lyskryssene matcher du det meste – og forbikjøringer går som en drøm.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Et av ankepunktene mot X5 er plassen. Kupeen holder mål, men bagasjerommet er overraskende lite. Her må det stables i høyden. Det er en grunn til at svært mange X5’er kjører rundt med skiboks på taket – gjerne hele året. Ellers virker interiøret nesten spartansk. De rene linjene er solide og tidløse.

Oppsummering
Du kan rett og slett bare glemme å gjøre noe kupp på en X5. Statusfaktoren er med på å gjøre den til en av de bilene som holder seg best i pris. Bruktimport kan fort bli det gunstigste alternativet her. Å eie en X5 er ikke noen spesielt rimelig affære. Service – og delepriser er høye. Men kvaliteten er solid og det er ikke grunn til å frykte noen negative overraskelser.

Som for BMW’er flest er det viktig å sjekke at bilen er blitt skikkelig fulgt opp, særlig hvis den er bruktimportert. Den er ikke feilfri, men den eneste kostbare feilen en bør se opp for er automatkassen på dieselutgavene, som kan ta kvelden på grunn av materialtretthet.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW X5 (2002)

Konge på veien, sterke motorer

Relativt kostbar å eie