Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

BMW X3 (2005)

Luksuriøs, overlegen, lekker og svinedyr er noen av oppfatningene om X3. Men som bruktbil er den kanskje noe av det som gir deg mest for pengene!

Det lille bayerske, familieeide bilmerket hadde nesten like snevert modellutvalg som Saab før de mot slutten av 90-tallet utvidet horisonten. Blant nyvinningene var X5 som kom i salg i 2000, og den banet vei for X3 tre år etter. I dag har vi også fått X6 og lillebror X1, så kan man spørre seg om de har flere X-modeller på gang?

LES OGSÅ:

X3 er mindre enn X5, likevel er bagasjerommet større med nedlagte seter. Basert på 3-serie med lavt tyngdepunkt og fokus på kjøreegenskaper, skulle X3 videreføre det BMW ynder å kalle SAV fremfor SUV som altså betyr Sport Activity Vehicle. Og sportslig er X3, noe daværende redaksjonssjef Stensrud i ung alder fastslo på lansering: ”Understellet er sportslig og krengningen minimal”. Videre la han til at det fort kunne gå utover komforten med for heftige hjul.

X3 fikk etter hvert flere konkurrenter og i 2006 kom en liten facelift, hvor blant annet interiøret ble forbedret. Ny modell kommer i desember. Motorutvalget strekker seg fra 2- 2,5- og 3-liters bensinmotorer på fire og seks sylindere. Flere dieselmotorer er tilgjengelig på 2- og 3-liter. Vår bil er den mest utbredte her til lands på fire dieselsylindere, 2-liter og 150 hk. Det gir 330 Nm i moment ved 2000 omdreininger og toppfarten er 198 km/t, mens 0-100 går på 10,2 sekunder.

Noen ganger er det forbløffende hvor godt sammenskrudd en bil later å være, slik er det i alle fall med X3. Selv med 155 000 km bak seg virker bilen tight og skikkelig. Kun en noe mer slarkete giroverføring sladrer om km-stand. Godt vedlikehold av forrige eier spiller inn og dette imponerer! X3’en er fortsatt styrepresis, sportslig og kjøreglad. Motoren støyer noe mer enn dagens nye varianter, men ikke sjenerende.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Romslig er sjelden BMW, ei heller X3. Sportssetene er gode, men oppbevaringsplass til å legge fra seg ting er snau. Baksetet er fullt ut akseptabelt for de fleste familier og interiøret avslører igjen at bilen er godt holdt, selv om det er noe enklere enn påkostede X5. Knappene i multifunksjonsrattet er utdatert i dag, men dette er mer enn overkommelig. Bagasjerommet tar fra 450- til 1560 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
479 000 kroner var startprisen på vår bil i 2005 og med utstyr sprang det fort over 550 000 kroner. Næringslivsledere med romslig firmabilgrense og andre velsituerte var kundene. Av de dyrere utgavene var det nok de som hadde råd til X5, men som heller ville snobbe noe ned med X5 for å virke mindre prangende. X3 har fort blitt gammel sett mot konkurrentene, noe vi i Autofil erfarte på stortest for noen år siden. Likevel er den nok fortsatt ettertraktet blant dem som vil ha BMW-SUV. Og i dag får de det til under halve prisen. Et realt kupp!

Foto: Autofil Vis mer

Snaut 200 biler er til salgs på finn og prisene starter på 200 000 kroner. Styr unna de rimeligste med km-stand over 200 000. Utstyrsnivå er også viktig når du igjen selger. Skinnseter, parksensorer og navigasjon er utstyr som trekker opp. Fem år gammel 2-liters dieselbil med overkommelig km-stand, riktig utstyr og dokumentert servicehistorie får du til under 250 000 kroner.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

BMW X3 (2005)

Kjøreglad og godt sammenskrudd

Mindre praktisk enn konkurrenter, dyre deler