Jaguar E-Pace

BMW X1 & Co får ny konkurrent

Fra null til tre SUV-er på tre år - det er godt gjort av en liten premium-produsent som inntil nylig ikke drev med slikt.

ALLE GODE TING...: Jaguar viste forleden sin tredje SUV etter F-Pace og I-Pace. Ikke overraskende har den engelske produsenten valgt navnet E-Pace for sin nye kompakt-SUV som er i samme størrelsesorden som BMW X1, Porsche Macan og Mercedes-Benz GLA. Foto: Jaguar
ALLE GODE TING...: Jaguar viste forleden sin tredje SUV etter F-Pace og I-Pace. Ikke overraskende har den engelske produsenten valgt navnet E-Pace for sin nye kompakt-SUV som er i samme størrelsesorden som BMW X1, Porsche Macan og Mercedes-Benz GLA. Foto: Jaguar Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jaguar Land Rover er på offensiven for tiden og tiden er forbi da det var Land Rover som tok seg av SUV-delen mens Jaguar konsentrerte seg om luksussedaner og sportsbiler.

Etter å ha introdusert sin første SUV, X3-konkurrenten F-Pace, tidlig i 2016, viste de sin kommende elektriske SUV - I-Pace - i fjor høst. Den var det for øvrig fort lange ventelister på.

Og her er sannelig enda en SUV - denne gangen en sportsbil-inspirert kompakt crossover som posisjonerer størrelsesmessig i selskap med BMW X1, Audi Q3 og Mercedes-Benz GLA.

ORIGINAL LANSERING: Her setter Jaguar ny verdensrekord i såkalt barrel roll for produksjonsbiler med den splitter nye kompaktsuven E-Pace. Foto: Jaguar
ORIGINAL LANSERING: Her setter Jaguar ny verdensrekord i såkalt barrel roll for produksjonsbiler med den splitter nye kompaktsuven E-Pace. Foto: Jaguar Vis mer

Stunt erstatter avduking

Med en spektakulær verdensrekord på kjøpet, lanserte Jaguar sin nye E-Pace under et digert arrangement i London. I stedet for en tradisjonell avduking, gjennomførte nemlig stuntmannen Terry Grant verdens hittil lengste såkalte «barrel roll» for å introdusere bilen.

Det dreier seg om å kjøre av en skråstilt rampe for deretter å gjennomføre en sideveis skru - snurre 270 grader rundt lengdeaksen - gjennom luften. Bilen lander deretter på en motsatt plassert rampe et godt stykke lenger bort. Unødvendig å presisere at slikt krever en høy grad av presisjon både under planlegging, forberedelser og gjennomføring...

Men tilbake til selve bilen.

MER SUV: Med skliplate og høyreist hekk, ser E-Pace mer SUV-aktig ut bakfra. Foto: Jaguar
MER SUV: Med skliplate og høyreist hekk, ser E-Pace mer SUV-aktig ut bakfra. Foto: Jaguar Vis mer

F-Pace-lillebror

Som nevnt er den kompakt - 440 centimeter lang (33 centimeter kortere enn F-Pace), men med relativt lang akselavstand - og dermed korte overheng. 268 centimeter er det mellom for- og bakaksel. Det skal ifølge produsenten sørge for god benplass i baksetet, men likevel er bagasjerommet generøst - 577 liter er meget romslig i denne klassen. Dette skal være muliggjort takket være kompakt og sofistikert bakjhulsoppheng med såkalt Integral Link-design og ny chassis-struktur.

Bilens design er en kombinasjon av formspråk inspirert av sportsbilen F-Type og Jaguars SUV-design. Kraftfullt hofteparti og heftige 21-tommers felger, som er tilgjengelig for første gang som tilvalg i denne klassen, understreker sportslige ambisjoner.

STOR SKJERM: E-Pace kommer med det siste innen multimedia-løsninger og 10-tommers berøringsskjerm. Foto: Jaguar
STOR SKJERM: E-Pace kommer med det siste innen multimedia-løsninger og 10-tommers berøringsskjerm. Foto: Jaguar Vis mer

Fra 150 hk

Om motoriseringen lever opp til disse, gjenstår å finne ut i praksis, men bilen kommer i hvert fall med et utvalg Ingenium-motorer som på papiret fremstår som godt dimensjonert til bilen. Det dreier seg om tre diesel-maskiner (150 hk/380 Nm, 180 hk/430 Nm, 240 hk, 500Nm), og to som går på bensin (249 hk/365 Nm, 300 hk/400 Nm).

0-100 tar 10,1 sekunder med innstegsversjonen, mens 300-hesteren klarer øvelsen på 6,4 sekunder ifølge produsenten. Det aner oss at det finnes rom for en enda mer kraftfull toppversjon en gang i fremtiden, uten at Jaguar lover noe om dette nå.

FEM MOTORER: Ved oppstart kan E-Pace-kunden velge mellom tre diesel- og to bensinmotorer. Raskeste versjon, med 300 hester, gjør 0-100 på 6,4 sekunder. Foto: Jaguar
FEM MOTORER: Ved oppstart kan E-Pace-kunden velge mellom tre diesel- og to bensinmotorer. Raskeste versjon, med 300 hester, gjør 0-100 på 6,4 sekunder. Foto: Jaguar Vis mer

Flest med 4x4 og automat

Firehjulsdrift er standard på alle versjoner, med unntak av den minste diesel-utgaven, som i grunnversjon leveres med bakhjulsdrift. Modellene med effekt fra 240 hester får 9-trinns automatgir som standard; de to minste dieselversjonene har 6-trinns manuell.

Selvsagt kommer den nye Jaguaren med det siste innen multimedia- og oppkoblingsmuligheter i tillegg til førerassistanse og sikkerhets-systemer som automatisk nødbrems med fotgjenger-gjenkjenning, skiltlesingsfunksjon, varsel om trafikk fra siden og lignende.

En 4G Wi-Fi hotspot-løsning for opptil åtte enheter er tilgjengelig.

Jaguar E-Pace kommer på markedet senhøstes.

Les også:
Test: Porsche Macan
Test: Jaguar XF
Test: Jaguar XE

STORFAMILIE: Med E-Pace på plass vil Jaguar-familien ha vokst seg større enn noen gang før. Foto: Jaguar
STORFAMILIE: Med E-Pace på plass vil Jaguar-familien ha vokst seg større enn noen gang før. Foto: Jaguar Vis mer

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------