BMW: X coupe - Sportsbil for terrengkjøring

BMW har stolt dratt laknene av studien X coupe, som de selv presenterer som noe så ”revolusjonerende” som en coupe du kan kjøre i terrenget. Men er det nå egentlig så revolusjonerende?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW ønsker å overbevise oss om at dette er noe helt nytt, som ingen har sett maken til tidligere. En ny æra og en ny klasse er skapt…

På tross av alle flotte ord, så er dette ingen revolusjon. Audi fusjonerte sportsbilens kjøreglede med fremkommelighet i terrenget allerede for over tre måneder siden, i konseptet Steppenwolf som ble vist på bilutstillingen i Paris. Dette kan du lese mer om her.

Litt herfra og derfra…

Dette er heller ingen ny bil som sådan: X coupe er bygget på basis av SAV-en (Sports Activity Vehicle) BMW X5, som kom på det norske markedet i fjor sommer. Motoren som sitter under panseret på den nye blandingsrasen er heller ingen nyhet – dette er den samme 3-liters dieselmotoren som sitter under panseret på 530d. Denne har seks sylindre, Common-rail direkteinnsprøytning og 184 hestekrefter. Dreiemomentet har imidlertid fått en ekstra vitamininnsprøytning, slik at X coupe kan nyte godt av 450 newtonmeter.

Fagre ord

BMW har brukt mangfoldige sider på å beskrive designet på X coupe, som skal være inspirert av flammenes bevegelse, og som er preget av konkave (krummet innover) og konvekse (krummet utover) former. Vi vil nøye oss med å kommentere det mer spesielle, som at nesten hele bakparten på bilen åpnes for å slippe inn baksetepassasjerene, og for å gi deg tilgang til bagasjeplassen. (Se bilde her.)

Bøtteseter og regulerbare pedaler skulle sikre komforten i forsetet, og et åpenrom mellom dashbordet og motorrommet slipper inn lys i de fremre fotbrønnene. Finurlig er også hekkspoileren som åpenbarer seg når farten overstiger 100 kilometer i timen – for å ytterligere forbedre de aerodynamiske egenskapene. Og ikke å forglemme frontlyktene, som svinger med hjulene for optimale lysforhold i svinger.

Ikke uvanlig høy

X coupe er 4,58 meter lang og 1,87 meter bred – og rager ikke mer enn 1,48 meter over bakken. Dette er ikke veldig mye høyere enn en ordinær BMW sedan – for eksempel er det 6 centimeter mer enn en ordinær 3-serie. X coupe karrer seg fremover på kraftige 20-tommers dekk, og får hjelp av mye av den samme elektronikken som vi finner i X5 for å avhjelpe fremkommeligheten. Vi snakker da om programmer som traksjonskontroll, stabilitetskontroll og HDC – som gjør at motoren bremser farten maksimalt, men uten å bruke bremsene.

Girutvekslingen skjer via en 5-trinns Steptronic automatkasse, som altså gjør det mulig for deg å skifte gir manuelt via knapper på rattet. Førermiljøet kan du se bilde av her.

  • Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkelen fra bilutstillingen i Detriot