EUROGLIS: BMW 8-serie Convertible, eller kabriolet, på godt norsk, er nå offisiell. Samtidig slipper BMW den første informasjonen om den aller første BMW M8, flaggskipet den forrige 8-serien aldri fikk ... Foto: BMW
EUROGLIS: BMW 8-serie Convertible, eller kabriolet, på godt norsk, er nå offisiell. Samtidig slipper BMW den første informasjonen om den aller første BMW M8, flaggskipet den forrige 8-serien aldri fikk ... Foto: BMWVis mer

Flaggskipet kommer uten tak - og som M8:

BMW satser på enda mer luksus

8-serien til BMW kunne vi nylig vise dere. Her kommer bilder av 8-serie kabriolet samtidig som super-GT-en M8 bekreftes.

BMW 8-serie ble lansert første gang i 1990 og representerte toppsjiktet av merkets modellutvalg som en noe mer moderat dimensjonert konkurrent til Mercedes-Benz' grand tourer-versjoner av S-klassen (SEC, etterfulgt av CL).

Selv om entusiaster med åra har opphøyd den modellrekken til en klassiker og et ikon, var ikke 8-serien noen ubetinget suksess og den ble ikke erstattet da den gikk inn oppunder tusenårsskiftet.

BMWs høyeste siffer

Men i dag er en ny generasjon 8-serie tilbake, og denne gangen satses det en god del mer ambisiøst enn forrige gang. I motsetning til hva som var tilfellet på 90-tallet, vil den nye 8-serien krones av en vaskeekte M8 også.

8-tallet skal ifølge BMW være et symbol på det ypperste den bayerske produsenten kan tilby innen sportslighet og eksklusivitet. For halvannet år siden ble konseptbilen BMW Concept 8-serie, avduket på den eksklusive bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste i Italia.

Som vi kunne fortelle allerede da, lå det i kortene at produksjonsmodellen ikke var langt unna.

Spekulasjonene om flere modellvarianter kom tidlig. I sommer ble den produksjonsklare Coupé-modellen avduket og nå gjøres det altså klart for neste variant. I mars 2019 lanseres helt nye BMW 8-serie Cabriolet.

SOFISTIKERT: Interiøret i nye 8-serie kabriolet preges av luksusfølelse fremhevet med dyre materialer og synlige sømmer. Foto: BMW
SOFISTIKERT: Interiøret i nye 8-serie kabriolet preges av luksusfølelse fremhevet med dyre materialer og synlige sømmer. Foto: BMW Vis mer

Plass til fire …

– Vi lover sofistikert kjøreglede i en luksuriøs og sportslig innpakning for fire. Liebhaberne blant oss har virkelig noe å se fram til, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Dinside.

Designen ligger naturligvis tett opp til kupéutgaven. Med en lengde på 484 centimeter, en bredde på 190 og en høyde på 134 centimeter framstår bilen langstrukket, bred og lav. Akselavstanden måler for øvrig 282 centimeter, mens sporvidden foran og bak er på henholdsvis 162 og 164 centimeter.

COUPE-SILHUETT: Med stofftaket i bruk, fremstår 8-serie kabriolet som en todørs kupé. Foto: BMW
COUPE-SILHUETT: Med stofftaket i bruk, fremstår 8-serie kabriolet som en todørs kupé. Foto: BMW Vis mer

… pluss bagasje

Stofftaket, som leveres i to farger, gir bilen en ny coupé-aktig silhuett. Taket betjenes elektrisk og skal kunne åpnes/lukkes på 15 sekunder, også mens bilen kjører i hastigheter opp til 50 km/t. Ifølge BMW skal også bagasjerommet utnyttes maksimalt.

Med et volum på 350 liter er det for eksempel plass til tre golfbager, mens baksetene kan felles ned i to seksjoner. Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem med aluminumsbøyler, bak hodestøttene i baksetet, som skal skyte opp dersom bilen ruller rundt.

KRAFTIG HEKK: Med markante linjer og trapesformede enderør, gjør den foreløpige toppversjonen M850i mye av seg på veien. Foto: BMW
KRAFTIG HEKK: Med markante linjer og trapesformede enderør, gjør den foreløpige toppversjonen M850i mye av seg på veien. Foto: BMW Vis mer

Utstyrt for livsnytere

Som for 8-serie Coupé tilbys selvfølgelig en rekke individuelle designelementer i form av kromdekor eller M Sport-eksteriørdesign, med ytterligere karbondetaljer.

Interiøret gjenspeiler den nye modellens rolle som flaggskip i BMWs personbilserie, som en elegant motsats til den svære og høye SUV-en X7.

Instrumentpanelet, dørkledningen og de elektrisk justerbare sports-setene er kledd i skinn som standard. Standardutstyret inkluderer også en vindavviser som monteres over baksetene, for å hindre turbulens når man kjører med taket nede.

BILMODELL OG FOTOMODELL: Her viser BMWs nye modell sin lave og fremoverlente silhuett frem for kamera. Foto: BMW
BILMODELL OG FOTOMODELL: Her viser BMWs nye modell sin lave og fremoverlente silhuett frem for kamera. Foto: BMW Vis mer

«Vifteovn» og hodestøtte i ett

Så er det selvfølgelig en rikholdig ekstrautstyrsliste der vi regner med at floskelen «det koster å være kar», vil rettferdiggjøres til fulle. Ønsker man ytterligere komfort, kan eksempelvis forsetene utstyres med et eget varmluftssystem, hvor oppvarmet luft blåses ut fra hodestøtten.

Armlenene i dørene og midtkonsollen kan også velges med oppvarmingsfunksjon. Som for kupeen, leveres også helt nye BMW 8-serie Cabriolet med digital instrumentering som standard.

NULL-KOMMA-SVISJ: Det elektrisk drevne stofftaket skal kunne åpnes eller lukkes i løpet av 15 sekunder. Foto: BMW
NULL-KOMMA-SVISJ: Det elektrisk drevne stofftaket skal kunne åpnes eller lukkes i løpet av 15 sekunder. Foto: BMW Vis mer

BMWs luksuskabriolet lanseres først med to motoralternativer - begge med firehjulsdrift. Det er de to sterke versjonene, henholdsvis bensin- og dieselmotorisert, M850i xDrive og 840d xDrive.

Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4-liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3-liters twinturbo rekkesekser.

Priser og data

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t: C02-utslipp: Pris:
M850i xDrive530 hk750 Nm3,9 sekFra 226 g/kmFra 1 864 300,-
840d xDrive320 hk680 Nm5,2 sekFra 155 g/kmFra 1 385 900,-

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av BMWs 8-trinns automatkasse og BMWs «intelligente» xDrive firehjulsdriftsystem, som tenderer mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensialsperre som standard. Toppfart for begge modellene er 250 km/t.

Den nye luksuskabrioleten fra BMW kommer på markedet i mars 2019.

M8 er på vei!

Samtidig foregår forberedelsene til lansering av den kommende toppmodellen M8, som det foreløpig bare vises bilder av maskert. Den skal by på «mer enn» 600 hestekrefter fra den svært turtallsvillige V8 TwinPower turbomotoren vi testet i M5, et spesifikt M-tunet understell og en rekke særegne tilpasninger.

NY M: Her er prototypen på den kommende BMW M8 fotografert under klargjøringstesting på Estoril-banen i Portugal - der vi testkjørte M5 tidligere i år. Foto: BMW
NY M: Her er prototypen på den kommende BMW M8 fotografert under klargjøringstesting på Estoril-banen i Portugal - der vi testkjørte M5 tidligere i år. Foto: BMW Vis mer

Den kommer også med det spesialtunede M xDrive-systemet for firehjulsdrift, som først ble introdusert med siste generasjon BMW M5. Den gjør det mulig å krydre kjøreopplevelsen, ved å gjøre bilen helt bakhjulsdrevet.

BMW M8 Coupé blir lansert i løpet av 2019, etterfulgt av BMW M8 Cabriolet og firedørsmodellen BMW M8 Gran Coupé.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.